14 potravin, které ničí vaše zuby víc než bonbóny

Zubní kaz postihuje více než devadesát procent světové populace. Toto onemocnění je chronickým ohniskem infekce v dutině ústní, která může kdykoli vyprovokovat sinusitidu, zánět středního ucha, gastritidu a zápach z úst.

Kvůli nedostatku léčby se kaz komplikuje a stává se pulpitidou, jejíž nevratná forma zahrnuje odstranění zubních nervů. Po odstranění nervů – depulpaci se zub stává „mrtvým“ a vydrží v průměru asi sedm let. Zubní kaz má genetickou predispozici, což není nic hrozného, ​​pokud se správně stravujete a staráte se o své zuby.

Co je špatné pro zubní sklovinu?

  • cukr v jakékoli jeho formě;
  • kyseliny;
  • praskliny smaltu.

Jak cukr škodí zdraví zubů?

Požití jakýchkoli produktů obsahujících cukr do úst okamžitě aktivuje bakterie v dutině ústní, které přeměňují cukr na organickou kyselinu, která při delším kontaktu s povrchem zubů naleptá zubní sklovinu. Vzácné sladkosti v malém množství nejsou tak nebezpečné, protože k neutralizaci škodlivé kyseliny stačí běžně produkované sliny. Pokud jsou ale sladké svačiny velmi časté, nebo jsou problémy s nedostatečnou tvorbou slin, pak je účinek kyseliny mnohonásobně intenzivnější a škodlivější.

Jak kyselina poškozuje zdraví zubů?

Dlouhodobé působení kyseliny na povrchu zubů způsobuje změkčení a uvolnění zubní skloviny a v konečném důsledku její erozi. Výsledkem je, že povrch zubů přestává být hladký, hrubnou, což přispívá k uchycení částic potravy a bakterií na nich.

Jak popraskaná sklovina poškozuje zdraví zubů?

Kvůli náhlým změnám teploty a traumatu zubů se na jejich sklovině tvoří praskliny. Navzdory své mikroskopické velikosti se mohou ucpat drobnými kousky jídla, které nelze vykartáčovat zubním kartáčkem. Jsou také náchylnější k destruktivní kyselině. To vše občas zvyšuje riziko vzniku kazu v místech prasklin v zubní sklovině.

Jaké potraviny tedy poškozují vaše zuby?

  • Na prvním místě jsou sladkosti, mluvíme o tvrdých a žvýkacích sladkostech, a čokoládě. Nejškodlivější z tohoto výčtu jsou viskózní sladkosti, protože ulpívají na zubech a zajišťují dlouhodobý kontakt cukru se zubní sklovinou, a lízátka, protože se také dlouho rozpouštějí a při kousnutí sklovinu i škrábou. Pokud to bez sladkostí vůbec nevydržíte, je lepší si zvyknout na marmeládu, marshmallow, sladké ovoce, marshmallow, med nebo hořkou čokoládu a pak s mírou.
  • Druhé místo je přiřazeno kyselým a sladkokyselým potravinám. První z nich přispívají ke změkčení zubní skloviny a druhé ke změkčení skloviny a přichycení cukru, který vyživuje patogenní bakterie dutiny ústní. Do této skupiny produktů patří: citrusové plody; šťávy ze zeleniny, ovoce a bobulovin; čerstvé ovoce a bobule; různé odvary a ovocné čaje; nakládaná zelenina a ocet. Kyselé a sladkokyselé nápoje je nejlepší pít brčkem a rychle je spolknout bez držení v ústech, aby se minimalizoval kontakt se zuby. Pokud jde o převážně zdravé ovoce a bobule, neměly by být vyloučeny ze stravy, hned po snězení jejich jídla byste si měli okamžitě vyčistit zuby.
  • Na třetím místě jsou tvrdá jídla, která mohou způsobit škrábance a praskliny na zubní sklovině, případně vyštípnuté zuby. Řeč je o louskání ořechů, sušenkách, sušičkách a podobně.
  • Čtvrté místo bylo přiděleno potravinám bohatým na škrob. Mluvíme o buchtách, bílých muffinech, sušenkách, chipsech, snídaňových cereáliích a popcornu. Požití škrobu a cukru do úst aktivuje tvorbu bakterií mléčného kvašení v dutině ústní, které změkčují zubní sklovinu.
  • Nachází se zde sušené ovoce, a to takové, které kromě toho, že je sladké, je i lepkavé. Cukr, který obsahují, „krmí“ patogenní bakterie v dutině ústní a lepkavá konzistence zajišťuje dlouhodobý kontakt cukru se zubní sklovinou. Ale to není důvod, proč nejíst docela zdravé sušené ovoce, hned po jeho konzumaci je třeba okamžitě provést ústní hygienu.
  • Na šestém místě jsou sycené nápoje. Kyseliny a škodlivé látky obsažené ve složení nealkoholických sladkých sodových nápojů dramaticky zvyšují kyselost ústní dutiny a také odstraňují vápník ze zubů a kostí.
  • Sedmé místo pro čaj a kávu. Nebezpečí těchto nápojů spočívá v tom, že na povrchu zubů tvoří nejtenčí barvicí film, který na nich zajišťuje drsnost, což přispívá k lepšímu uchycení patogenních bakterií na zubech.
  • Na posledním místě je řada léků, které způsobují sucho v ústech v důsledku snížení sekrece slin, což snižuje přirozenou obranu úst proti škodlivé kyselině. Zejména mluvíme o antihistaminikách, ibuprofenu a antidepresivech.
READ
Jsi vděčný za svůj osud?

Kromě potravin, které zubům škodí, existují také špatné návyky, které zuby ničí:

  • Návyky, které zahrnují teplotní kontrast, např Zubní sklovina je velmi citlivá na náhlé střídání horkých a studených teplot, které je charakteristické pro současnou konzumaci horkého čaje nebo kávy se studenou zmrzlinou, horké polévky se studenou vodou apod.
  • Zvyk často mlsat sladkosti.
  • Neprofesionální bělení zubů pomocí improvizovaných prostředků, jako je jedlá soda nebo roztok peroxidu vodíku.
  • Zvyk kousat nehty, pera, tužky, nitě, ořechy, semínka nebo otevírat sklenice a lahve zuby, protože. To vše vede k obrušování zubní skloviny a tvorbě trhlin a třísek.
  • Aktivní sporty – protože. snižují sekreci slin, čímž se zvyšuje kyselost dutiny ústní. A koupání v bazénu s chlorovanou vodou pomáhá vyplavovat minerály ze zubní skloviny.

Jaké potraviny posilují zuby?

  • Potraviny s vysokým obsahem vápníku. Hovoříme o mléčných a zakysaných mléčných výrobcích, tvrdých sýrech a tvarohu; zelená listová zelenina, fazole, brokolice; stejně jako ryby, zejména mořské.
  • Živočišné produkty obsahující vitamín D: mořské ryby, vaječný žloutek, sýry, máslo.
  • Vláknina, kterou hojně obsahuje syrová zelenina a ovoce, jmenovitě mrkev, jablka, hrušky, kdoule a celer, dobře čistí zuby od bakteriálního plaku a podporuje vylučování slin, které přirozeně neutralizují působení škodlivých kyselin.

Pokud si chcete udržet zdravé zuby, abyste přes den nejedli, po jídle si zuby vyčistěte a nalepte. Pokud to není možné, můžete si ústa vypláchnout teplou vodou nebo použít antibakteriální ústní vodu. Žvýkačka dobře odstraňuje zbytky jídla, ale neměla by obsahovat cukr. V žádném případě byste neměli zanedbávat povinnou ústní hygienu, kterou je nutné provádět každé ráno a večer.

Zubař Andrey Zhuk pojmenoval dezerty, které nezpůsobují kaz

Sladká jídla zubům škodí – podílejí se na tom bakterie, které absorbují glukózu a uvolňují škodlivou kyselinu. Pro milovníky dezertů je tu však dobrá zpráva – můžete najít sladkosti, které nezpůsobují zubní kaz. Andrey Zhuk, ortodontista, zakladatel kliniky OrthoLike, o nich řekl Gazeta.Ru.

Proč sladkosti škodí zubům

Každý sladký výrobek obsahuje sacharózu, hovorově nazývanou cukr. Jakmile se dostane do ústní dutiny, rozloží se na fruktózu a glukózu, což je oblíbený produkt bakterií, které se tam nacházejí ve velkém množství, vysvětlil Andrej Zhuk.

READ
Podzimní kabáty: nejnovější trendy

Většina bakterií je anaerobních, to znamená, že ke svému životu nevyužívají kyslík, ale absorbují glukózu, produkovat kyselinu.

„K jeho neutralizaci je potřeba vápník, který se vylučuje ze zubů. V důsledku toho jsou oslabené, bakterie do nich pronikají a ničí zuby zevnitř, “řekl Zhuk.

Proč si někteří lidé nekazí zuby sladkostmi

Odpověď spočívá právě v mechanismu rozkladu cukru. A existují dva případy.

První: V lidských ústech je málo bakterií, které nevytvářejí mnoho kyselin, takže se zuby nekazí.

Druhý: struktura zubu je tak hustá, tvrdá, že ani určitá ztráta vápníku k neutralizaci kyseliny nevede k jeho oslabení. Stojí za zmínku, že velmi malé procento šťastlivců má ten či onen mechanismus odolnosti proti kazu (odolnost zubů vůči kazu).

Jak snížit riziko vzniku zubního kazu

Podle zakladatele kliniky OrthoLike se člověk dezertů vzdávat nemusí:

„Nepovažuji za nutné jej vylučovat ze stravy, protože zbavení něčeho nikdy nevedlo k pozitivnímu efektu. Vyzývám pouze ke kultuře přijímání sacharidů a k tomu je potřeba dodržovat základní pravidla.

1. Nejezte potraviny, které jsou škodlivé pro zuby. Mezi nimi jsou karamel, karamel a lízátka. Drží se na povrchu zubů, zůstávají v ústech dlouhou dobu, což zvyšuje negativní účinek bakterií. Po konzumaci těchto produktů byste se měli alespoň opláchnout a zuby je lepší vyčistit kartáčkem a pastou.

2. Dodržujte ústní hygienu. Zuby by se měly čistit jednou ráno po snídani, protože se na nich po jídle tvoří plak. Pokud se ho nezbavíte, zůstane vám v puse celý den a vždy má v sobě cukr. Podruhé byste si měli vždy vyčistit zuby před spaním, protože riziko vzniku kazu v noci je mnohem větší než ve dne.

Nezapomeňte si také během dne čistit zuby, pokud jste zkonzumovali výrobek s cukrem.

3. Nejezte sladké po šesté večer. Pokud v noci nejíte dezerty, zachráníte tím nejen svou postavu, ale také minimalizujete riziko vzniku kazu.

Doktor Zhuk varoval:

“V noci jsou ústa zavřená, kyslík je špatně zásobován, a to je velmi příznivá doba pro anaerobní mikroorganismy.”

READ
14 potravin, které by měl každý jíst po 50

Jaké sladkosti zubům neškodí

Pokud mluvíme o bezpečných sladkostech, pak je odborník kliniky OrthoLike označuje následovně.

hořká čokoláda. Jeho obsah cukru je omezen na minimum.

“Sladkosti pro diabetiky”. Obsahují sladidlo.

Čokoládové tyčinky s ořechy. Díky své tvrdosti pomáhají ořechy čistit zuby, čímž snižují hromadění plaku, a tím i pravděpodobnost vzniku kazu.

“Sladkosti pro sportovce”. Výrobci ovocných tyčinek pro sportovní výživu často používají sladidla, takže jsou pro zuby bezpečné.

Medový hřeben. Přírodní cukr vytváří menší riziko pro vznik kazu, protože je špatně absorbován ústními bakteriemi a plástve díky své tuhosti zlepšují slinění a samočištění povrchu zubu.

Také nezapomeňte o ovoci jako zákusek. Umožní pochutnat si na sladkostech, ale vzhledem k tomu, že obsahují fruktózu a nikoli sacharózu, dokáže je zpracovat méně bakterií, což znamená, že riziko vzniku kazu je nižší.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: