Jak přestat křičet a narážet na dítě

To poslední, co chce vaše dítě udělat, je ublížit vám. Jak se naučit nebrat špatné chování svého dítěte osobně?

Marina Stupina, perinatální psycholožka, laktační poradkyně, dětská lékařka, studentka Institutu teorie připojení Gordona Neufelda a matka tří dětí.

Udělejme si hned výhradu, že nemluvíme o situacích, kdy jako výchovná opatření používáme facky na papeže, křik a tresty v domnění, že tímto způsobem vychováváme dítě a jednáme v jeho prospěch.

To je jiný příběh, jiný obraz světa a dětská vize. Nelitujeme toho, co se stalo. Budeme mluvit o těch situacích, kdy jsme zuřivě kopali dítě do papeže, křičeli na něj nebo ho trestali a pak litovali svého výbuchu hněvu.

Proč litujeme toho, co jsme udělali? Protože víme, že jsme ve vztahu k dítěti udělali chybu.

Ale když víme, že mu takové naše jednání neprospívá, proč to děláme?

Protože v tuto chvíli jsme poháněni impulsem. Je to emoce, kterou nemůžeme ovládat. Pamatujte na sebe v tomto stavu: je to jako blesk, nepřemýšlíte ani si nevybíráte, prostě explodujete. Neděláš to ty, to se ti stává. A když pak trochu vychladnete (někdy doslova po pár vteřinách), už toho litujete. Protože ta dynamika už pominula.

V drtivé většině případů tento vzteklý impuls vzniká proto, že nerozumíme tomu, co je za jednáním dítěte. V tuto chvíli se nám zdá, že to dělá ze škodolibosti, naschvál, neposlouchá, chuligáni, vede a tak dále.

Dítě tedy nikdy nedělá nic naschvál, ze zášti nebo proto, abyste se cítili špatně. Nikdy.

Z tohoto pravidla neexistují žádné výjimky. Za jednáním dítěte je vždy důvod, proč se chová tak, jak se chová.

Nikdo nás nenaučil rozumět našim dětem. Byli jsme vychováni tak, že ani sami sobě vždy nerozumíme. A máme dvě rodičovské cesty:

• 1. – dělat vše automaticky,

• 2. – zapněte uvědomění a začněte poznávat své dítě, snažte se pochopit, co je za jeho chováním, a díky tomu poznávejte sami sebe.

V žádném článku vám neřeknu, co dělat, když . Protože taková doporučení se mění v nahou techniku, aniž by pochopili, co je za jednáním dítěte, aniž by vzali v úvahu kontext. Je to jako brát vždy stejnou pilulku bez ohledu na příznaky a na to, co se stane se zdravím. Mohu jen mírně zvednout závoj toho, co se s dítětem děje. V situacích, kdy se dítě „chová špatně“ a my kvůli tomu ztrácíme nervy, se mu děje totéž, co nám: jedná pod vlivem emocionálního impulsu, který si neuvědomuje a nekontroluje.

READ
Adaptace dítěte při přestupu na jinou školu

Ale jen on je malý a ty jsi velký, on je dítě a ty jsi dospělá, máš vyvinutý mozek, ale on ne.

Tak proč, když si my sami se vší dospělostí a zralostí nedokážeme vždy poradit sami se sebou, očekáváme to od dítěte?

Neztotožňujte dítě s jeho chováním. Když jedná impulzivně, neovládá se o nic víc než vy, když začnete křičet a mlátit se do zadku. Tohle nedělá. Stává se mu to.

Pamatujte, že dítě nikdy nemá zlé úmysly. Dělá chyby, stejně jako ty a já, protože není dokonalý člověk, stejně jako my. Jen on má na rozdíl od nás také mnohem méně zkušeností.

  1. Pamatujte, že potřebuje soucit stejně jako vy.. Když jste křičeli na dítě a v příštím okamžiku toho litovali, opravdu potřebujete kritiku svého chování od blízkých? Pomůže vám odsouzení vašeho činu příště vyhnout se nekontrolovatelnému propuknutí? Přiměje vás tvrzení, že dobré matky na své děti nekřičí (a dobré děti nezpůsobují záchvaty vzteku v obchodě), chtít se zamyslet a snažit se to už nedělat? Neměl byste v reakci na odsouzení obrannou reakci? Nepotřebujete v tuto chvíli podporu, sympatie a víru, že nejste špatná matka, ale jen živá a ne ideální?

Právě tato víra vám pomůže příště se chovat jinak a hledat odpověď na otázku: proč to dělá a jak mu mohu pomoci.

Neberte si „špatné chování“ osobně. To poslední, co chce vaše dítě udělat, je ublížit vám.

Nečekejte, že když dítěti logicky vysvětlíte, proč to nejde, uvidíte v jeho očích pochopení a změny v chování.. Koneckonců, už vám bylo 100500 XNUMXkrát vysvětleno, proč není možné na děti křičet, a ještě více je bít, a přesto jste se zase vyřádili.

Neorganizujte zúčtování v době incidentu. Všechna vaše vysvětlování nebo výchovná opatření v tuto chvíli nebudou mít žádný pozitivní dopad, ale pouze ještě více zesílí emoce.

Představte si sebe, jak křičíte na dítě, a svou matku, která vám v tu chvíli vysvětluje, že křičet na děti je špatné.

Všechny rozhovory se vedou až po opadnutí emocí všech a obnovení kontaktu s dítětem.

READ
Adaptace dítěte v mateřské škole

Komunikace s dětmi není vždy jednoduchá. Řekl jednou, řekl dvakrát – dítě nerozumí. Co dělat? Ne, ne, počkej. Není třeba vůbec křičet. Navíc to nejde. Naše blogerka Diana Tevosová vysvětluje proč a jak se naučit ovládat své emoce.

Pro mnoho rodičů je obtížné potlačit své emoce, pokud dítě neposlouchá. První automatickou reakcí je dosažení poslušnosti křikem. Ale opravdu vám chci připomenout, že křičet je nebezpečná a neúčinná metoda.

Pláč dospělého zraňuje pouze dítě. Vytváří u dětí pochybnosti o sobě, strach z projevů, stresující prostředí, ve kterém je normální harmonický vývoj nemožný. A pláč vkládá do dítěte špatný model chování. Neučí se vyjednávat, budovat dialog – zvyká si řešit záležitosti z pozice agrese.

Děti, na které se často křičí, jsou v dospívání náchylnější k depresím a agresivnímu chování. To může dokonce negativně ovlivnit fyzické zdraví dítěte. Četl jsem o experimentu zahrnujícím teenagery a jejich rodiny, ve kterém byly vztahy v rodině hodnoceny na „škále hrubosti“. Ukázalo se, že hrubý přístup ovlivňuje mnoho aspektů zdraví: od emočního vývoje až po problémy s kardiovaskulárním systémem. Co ale dělat, když nemáte sílu se v konfliktních situacích uskromnit?

1. Podívejte se na situaci z jiného úhlu pohledu

Psychologové doporučují provést takový experiment: představte si, že máte před sebou dítě nebo dospělého někoho jiného (například svého šéfa). Křičel bys na něj? Stěží. S největší pravděpodobností byste se pokusili vyjednávat mírumilovně. Proč to tedy nezkusit se svým dítětem?

2. Použijte vzorec nenásilné komunikace

Vyjádřete se k situaci, aniž byste obviňovali druhou osobu, bez úsudku vyjadřujte své pocity z ní a vyjadřujte své přání. Pokud se například teenager opozdil a přišel později než obvykle, můžete říct: „Když je venku tma a ty nejsi doma a já se k tobě nemůžu dostat, mám velké obavy a bojím se – znepokojuje mě to. myšlenky mi přicházejí do hlavy. Byl bych mnohem klidnější, kdybyste varoval, že přijdete pozdě, a řekl, jak dlouho.

3. Mluvte o svých očekáváních

Děti nemají znalosti a zkušenosti dospělých. Pokud udělají něco špatně – neposlouchají, jdou špatným směrem, chovají se nesprávným způsobem – není to z touhy otravovat a urážet. Jde jen o to, že dospělý nemluvil jasně a jasně o svých očekáváních a standardech chování.

READ
Proč se dítě bojí cizích lidí a co má dělat

Třeba taková situace: do dětského pokoje vejde maminka, uvidí rozházené hračky a hned začne nadávat. V místnosti podle ní vládl dokonalý pořádek a rozpor mezi obrazem z její hlavy a realitou spouští automatickou reakci – výkřik.

Dítě má ale jiné představy: nechalo se unést hrou a na pořádek v místnosti ani nepomyslelo. A o očekáváních své matky neměl ani tušení.

Zkuste si k dítěti sednout, zachytit jeho pohled a v klidu říci o svých očekáváních: „Hosté brzy přijdou. Opravdu bych chtěl, aby byl pokoj uklizen, když přijdou. Jak dlouho ti trvá, než dokončíš hru a odložíš hračky?”

4. Nastupte do dětské sedačky

Vzpomeňte si, jak jste se cítili jako dítě, když na vás někdo zvýšil hlas. Představte si, jaké emoce dítě v této situaci prožívá. Podívejte se na situaci zvenčí! Rada: Je důležité naučit se předem identifikovat „symptomy“ hněvu a uvědomit si je. Všimněte si například, ve kterých částech těla je soustředěno napětí: pěsti jsou zaťaté, ramena napjatá. Když se zlobíte, snažte se uvolnit tuto část těla. Prostřednictvím fyzické relaxace můžete také dosáhnout emoční relaxace.

5. Analyzujte své emoce

Rozvíjení emoční inteligence je nezbytné nejen pro děti, ale i pro rodiče. Když cítíte silné negativní emoce a chcete křičet a nadávat, zastavte se na chvíli a zeptejte se sami sebe: na co jsem naštvaný? Pravé příčiny zpravidla nejsou v dítěti. Pokud najdete tento důvod, bude energie problém vyřešit a ne křičet.

Tip: pokud máte pocit, že emoce jsou příliš silné, odejděte z místnosti. Udělejte si dechová cvičení nebo jen sledujte svůj dech – to vám pomůže rychle přejít od negativních myšlenek a snížit emoční stres.

Jednoho dne provedli vědci průzkum mezi dětmi ve věku 4–6 let. Byli požádáni, aby si vzpomněli na dobu, kdy jim rodiče nadávali. Účastníci si dokázali zapamatovat své pocity – strach, zášť, apatii, ale nikdo nedokázal pojmenovat důvod hádky.

Nadáváním na děti rodič vkládá do duše dítěte negativní emoce, které si děti ponesou po celý život. Radím vám, abyste si na to vzpomněli vždy, když se cítíte podráždění a chcete konflikt s dítětem vyřešit křikem.

READ
Teenage úzkost: Diagnóza a náprava

Ilustrace: grop / shutterstock / fotodom

Nacházíte se v sekci “Blogy”. Názor autora se nemusí shodovat se stanoviskem redakce.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: