Jaké návyky vás nenechají zestárnout

Vědci kdysi věřili, že stárnout začínáme, jakmile se narodíme. Ale není! Nové výzkumy ukazují, že stáří se k nám vkrádá v době, kdy tělo dospívá – zhruba ve 25 letech. Ale nejúžasnější na tom je, že proces stárnutí lze zpomalit – kdykoli, v jakékoli věkové fázi! Udělejte to s MedAboutMe!

Proč stárneme?

Vědci mohou jmenovat několik desítek teorií stárnutí těla. A všechny jsou potvrzeny vědou, nalézající ospravedlnění v experimentech, analýzách a pozorováních. Zdá se, že stárnutí je složitý proces, kde záleží na každé maličkosti a přispívá k celku.

Na biologické úrovni podle Světová zdravotnická organizace, stárneme v důsledku molekulárního a buněčného poškození, které se v těle časem hromadí. Vedou nejen ke snížení fyzických a duševních schopností, ale také zvyšují pravděpodobnost mnoha onemocnění.

Vědci jsou ale přesvědčeni, že existují způsoby, jak tyto procesy zpomalit. MedAboutMe vám některé z nich představí!

1. Nikdy se nevzdávejte spánku

1. Nikdy se nevzdávejte spánku

Člověk je jediný savec na Zemi, který dokáže odložit spánek „do lepších časů“. Zanedbáváním ve prospěch zábavy nebo práce sám urychluje proces stárnutí těla. Z dlouhodobého hlediska je nedostatek spánku spojen se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění, hypertenze, cukrovky a Alzheimerovy choroby. Například jedna studie z roku 2018 zveřejněná v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, ukázal, že pouhá jedna noc ztraceného spánku může způsobit pětiprocentní nárůst beta-amyloidů v mozku, proteinů spojených s Alzheimerovou chorobou.

2. Setkávejte se s přáteli častěji

Nedávné studie ukázaly, že sociální izolace zvyšuje riziko předčasného úmrtí ze všech příčin a je spojena s 50% zvýšením pravděpodobnosti rozvoje demence. Svědčí o tom zveřejněné zprávy Centra pro kontrolu a prevenci nemocí, USA. Setkejte se proto častěji s přáteli. Upřímná podpora a bezstarostný čas prodlužují život!

3. Milujte opalovací krém

Dobrý opalovací krém je klíčem k udržení mladistvého vzhledu pokožky! V roce 2013 byl proveden vědecký experiment za účasti 903 lidí.

Výzkumníci požádali lidi, aby používali opalovací krém každý den po několik let. Po 4,5 letech byly výsledky studie sečteny. Vědci u účastníků studie nezaznamenali žádné viditelné stárnutí kůže a testy v laboratoři ukázaly, že mají o 24 % nižší míru stárnutí kůže ve srovnání s lidmi, kteří nepoužívají kosmetiku na opalování nebo to čas od času dělají.

Lékaři poznamenávají, že dnešní děti dospívají v průměru o dva roky dříve než jejich rodiče.

4. Jezte více ovoce a zeleniny

4. Jezte více ovoce a zeleniny

Obsahují vitamíny, minerály, antioxidanty a vlákninu, látky, které ozdravují organismus a přispívají k dlouhému aktivnímu životu.

Recenze publikovaná v roce 2017 v International Časopis of Epidemiologie, ukázal, že konzumace pěti porcí ovoce a zeleniny denně snižuje riziko srdečního infarktu a mrtvice!

5. Meditujte, abyste porazili stres

Nová studie z roku 2020 zkoumala zdraví mozku buddhistického mnicha, který denně medituje. Bylo zjištěno, že meditace zpomalila proces stárnutí jeho mozku o 8 let! Jeho mozek ve 41 letech odpovídá parametrům typickým pro 33letého člověka. Tyto údaje zveřejnila publikace Neurocase.

A předchozí studie ukázaly, že meditace dokáže zpomalit úbytek šedé hmoty v mozku a proces zkracování telomer, jehož délka závisí na zdraví buněk a jejich smrti (pokud jsou telomery krátké, buňka se nemůže dělit a zemře).

READ
Asný příběh dvakrát narozené dívky

6. Vypijte více vody

Každá buňka lidského těla potřebuje dostatečné množství životodárné vlhkosti. Mezitím, když stárneme, pocit žízně otupí, tělo si prostě nemusí být vědomo, že chce pít, říkají odborníci. Clevelandská klinika.

Vypití 8 sklenic čisté vody denně se tak může stát dobrým zvykem pro dlouhověkost.

Průzkumy ukázaly, že lidé se cítí nejšťastnější v mládí a . ve stáří – ve věku 70-80 let.

7. Pečujte dobře o své zubní zdraví

Specialisté Mayo Clinic tvrdí, že existuje jasný vztah mezi onemocněním srdce a aktivitou škodlivé mikroflóry v lidské ústní dutině. Jedna velká studie z roku 2016 tedy naznačuje, že pacienti s onemocněním dásní mají výrazně vyšší riziko prvního infarktu ve srovnání se zdravými lidmi.

8. Upřednostňujte zelený čaj před černým

8. Upřednostňujte zelený čaj před černým

Analýza dvou studií v časopise Molekuly ukázaly, že konzumace zeleného čaje byla spojena se zdravějším stárnutím a menší pravděpodobností rozvoje hypertenze ve srovnání s černým čajem. Vědci se domnívají, že vysvětlení spočívá ve vysokém obsahu antioxidačních katechinů v zeleném čaji.

9. Cvičte častěji

Doporučení vědců pro fyzickou aktivitu doporučují 150 až 300 minut týdně pro dospělého. Přitom čím víc se člověk věnuje sportu, tím lépe. Ale i 10 minut cvičení denně je lepší než nic.

Pohyb je pro zdravé stárnutí velmi důležitý. Pomáhají předcházet mnoha chronickým onemocněním spojeným s předčasným úmrtím a podporují také duševní zdraví člověka.

Citlivost na bolest klesá s věkem. Po 70. roce života se práh bolesti u člověka zvyšuje.

10. Získejte více vitamínu D

Nedostatečné množství vitamínu D v těle téměř zdvojnásobuje pravděpodobnost onemocnění COVID-19, ukazuje nová studie sdílená publikací Síť JAMA otevřená. Nedostatek slunečních vitamínů je navíc spojován se stárnutím a rozvojem kardiovaskulárních onemocnění, kognitivních poruch, hypertenze a cukrovky XNUMX. typu.

Důležitý vitamín lze získat jak ve formě doplňku stravy, tak procházkou na čerstvém vzduchu za slunečného krásného dne.

11. Najděte si smysl života

11. Najděte si smysl života

Chcete-li žít dlouhý aktivní život, musí existovat cíl, pochopení toho, pro co stojí za to žít. Pro někoho je to hlídání dětí a vnoučat, pro jiného seberealizace v kariéře a pro třetího touha pomáhat lidem. Ať je účel jakýkoli, zlepšuje duševní i fyzické zdraví člověka. Takové údaje předložila studie z roku 2018 zveřejněná v časopise Management zdraví populace.

Zdravý životní styl, správná výživa a pravidelná péče o pleť pomohou zpomalit stárnutí. S prvními dvěma body je vše jasné: musíte hodně spát, hodně se hýbat, vzdát se špatných návyků a jíst zdravá jídla bohatá na vitamíny a antioxidanty.

Pokud jde o péči, musí být kompetentní a důsledná. Nejlepší je neexperimentovat na vlastní pěst s krémy a maskami, ale poradit se s kosmetologem, který dá doporučení na základě typu pleti, individuálních charakteristik a věku.

Pokud mluvíme o nějakých univerzálních doporučeních, pak pro zachování mládí musíte především chránit obličej před sluncem. Ultrafialové záření vyvolává předčasné vyblednutí, takže dlouho předtím, než se objeví první vrásky, musíte si zvyknout neustále používat kosmetiku s UV ochranou. Nejen na pláži, nejen v létě, ale pokaždé, když opustíte dům.

READ
Lilith - první manželka Adama a zasekává všechny démony

Musíte se také postarat o zvlhčení pokožky. V mladém věku stačí používat vhodnou kosmetiku (doporučeno kosmetologem) a blíže ke 30 letům (u někoho dříve, u jiného později) již můžete zařazovat kosmetické procedury do kliniky – např. absolvovat kurz redermalizace, bioreparace, mezoterapie pro hloubkovou hydrataci pleti.

Nezapomeňte na standardní čištění pokožky – kromě každodenního mytí se doporučuje provádět ultrazvukové čištění na klinice, provádět karbonové peelingy. Užitečné mohou být alginátové masky a sady procedur na podporu přirozené rovnováhy. Podle indikací lze provést další kosmetické efekty.

Dnes je velmi módní být štíhlá, krásná a zdravá. Kult tělesné krásy nabral na síle. Fitness kluby a pravidelné “injekce krásy” se již dávno staly normou.

Existují čtyři základní postuláty pro udržení mládí:

1. Klid

Často slýcháme, že všechny nemoci jsou z nervů. To je pravda!

Nervózní, napjatě přemýšlející člověk je okamžitě patrný: má svraštělé obočí, sevřené lícní kosti, napjaté tělo. Buďte v klidu navenek i vnitřně!

Pokuste se odstranit všechny dráždivé látky. Chyťte zen a opakujte jako mantru: „Jsem nejklidnější člověk na zemi. A nechte celý svět čekat.”

2. Zdravý, zdravý spánek

Vědci již dávno dokázali, že se člověk zotavuje ve spánku! A zanedbávání spánku je extrémně škodlivé.

Kvalita naší bdělosti závisí na kvalitě našeho spánku. To, jak naše tělo v noci odpočívá, určuje, jak bude fungovat ve dne. Spánek podporuje tvorbu řady důležitých hormonů, zejména hormonu mládí, který obnovuje vitalitu. Zdravý spánek vyžaduje 6–10 hodin a za ideální se považuje 8 hodin spánku. Pokud máte problémy s usínáním, lehký a přerušovaný spánek, pak jste často nervózní. Něco ve vašem životě se nedaří. Autogenní trénink může rychle pomoci. Zapnuli jsme, posloucháme, vypínáme mozek, klidně usínáme.

3. Ve zdravém těle zdravý duch

Tělo je naším hlavním ochráncem před stresory. A také kvalita těla hraje důležitou roli v kvalitě života a v procesu stárnutí.

Pravidelné cvičení si musíte vytvořit pravidlem. Každý ví, že fyzická aktivita může snížit rizika spojená s mrtvicí, infarktem a mnoha dalšími nemocemi. Výčnělky, kýly, těhotenství nejsou překážkou ve sportu, hlavní je cvičit s rozumem a bez fanatismu. Pokud jste nikdy neběhali, pak vyskočit a uběhnout 10 km přímo tam nebude pro vaše tělo příliš dobré. A dřep s činkou o hmotnosti 100 kg zjevně není nutný. Začínáme v malém a pokaždé zvyšujeme zátěž. Vstaň a pohni se. Pohyb je přece život!

4. Jsme to, co jíme!

Ve skutečnosti je zdravé stravování chutné i zdravé. Zkuste klobásu nahradit masem pečeným v troubě. Majonéza – na jogurt nebo zakysanou smetanu vaříme polévky ne na vydatném vývaru, aby tuk nahoře plaval, ale na odtučněném masovém nebo zeleninovém vývaru. Věřte mi: bude to stejně chutné, jen vám vaše tělo poděkuje za správnou výživu, protože všechny tyto škodliviny rozhodně nepotřebuje. Naše tělo je jako dobré auto. Pokud jste nalili špatný benzín, pak nepůjde. A jídlo je naše palivo.

Tato čtyři nenahraditelná pravidla života vám pomohou prodloužit mládí a energii až do vašich pravnoučat! Vyberte si mládí a zdraví!

READ
Chybovat může každý: výběr vtipných filmových trapasů v sovětských filmech

Stárnutí je součástí našich životů a s ním přichází moudrost a zkušenosti. Kdo by však nechtěl trochu zpomalit čas? Ukazuje se, že vaše činy mohou urychlit nebo zpomalit mnoho aspektů stárnutí. Proveďte následující kroky, které vám pomohou stárnout s půvabem – zevnitř i zvenku.

1. Dieta: Jezte protizánětlivé potraviny.
Strava s vysokým obsahem zánětlivých potravin urychluje proces stárnutí ovlivněním délky telomer. Telomery jsou struktury umístěné na konci chromozomů, které poskytují ochranu během buněčného dělení. Telomery fungují jako hodinky – čím kratší telomery, tím starší buňka. Zánětlivá dieta předčasně zkracuje telomery, což přispívá k předčasnému stárnutí.

Potraviny, které snižují zánět:
· Čerstvé ovoce, jako jsou jahody, borůvky a pomeranče;
Zelená listová zelenina, jako je špenát a kapusta
· Olivový olej;
· Ryby obsahující omega-3 mastné kyseliny, jako je makrela, losos a tuňák;
· Ořechy, jako jsou mandle a vlašské ořechy.

Potraviny, které zvyšují zánět:
· přidaný cukr, zejména kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, který se často vyskytuje v nápojích, pečivu a dezertech;
· Trans-tuky obsažené ve smažených jídlech, zpracovaných svačinách, koblihách a margarínu;
· Zpracované maso jako boloňská klobása, klobása, slanina, salám a hovězí jerky;
Rafinované sacharidy, jako je bílá rýže, bílé brambory, mnoho cereálií a pečivo a sušenky z bílé mouky
Přebytek omega-6 mastných kyselin v majonéze, mnoha salátových dresincích a rostlinných olejích, jako je kukuřice, světlice barvířská a sója.

2. Fyzická aktivita: Pohybujte se!
“Rozhýbejte své tělo a věnujte se více sportům!” je populární fráze. A to z dobrého důvodu: příliš mnoho času stráveného sezením (sedavý způsob života) je spojeno se zvýšeným rizikem srdečních chorob, cukrovky, rakoviny a předčasné smrti.
Zkraťte dobu sezení:
· Každých 30 minut si mezi sezením dejte pauzu. Nastavte si budík, který vám připomene, že máte vstát nebo se pohybovat.
· Stůjte při telefonování, někdy položte notebook na stojan nebo pravidelně vstávejte u svého stolu.
· Stůjte a pohybujte svým tělem během reklamních přestávek, přestávek nebo mezi představeními.
Přesunout více:
· Zaparkujte daleko od kanceláře nebo za obchodem a nákupy jděte pěšky.
· Místo výtahů a eskalátorů zvolte schody.
· Je-li to možné, vysajte, vyčistěte okna, odplevelte nebo zameťte dvůr.
Zvyšte tepovou frekvenci a zapojte svaly.
Aerobní aktivita je jakákoli aktivita, při které se vám dýchá hůř než normálně a vaše srdce bije rychleji. Zaměřte se na 150 minut mírné aerobní aktivity nebo 75 minut intenzivní aerobní aktivity každý týden. Silový trénink se vzpíráním nebo posilováním zlepšuje zdraví kostí a snižuje riziko vzniku slabých, tenkých kostí (osteoporóza), což je důležitý faktor stárnutí.

3. Alkohol: pijte s mírou.
Nedávná studie ukázala, že dlouhodobé a nadměrné pití (alkoholismus nebo alkoholová porucha) vede k urychlenému stárnutí a zvyšuje riziko kognitivních problémů, jako je demence. Zdravotní rizika spojená s vysokou konzumací alkoholu zahrnují také vysoký krevní tlak, srdeční onemocnění a mrtvici, onemocnění jater, deprese, úzkost, rakovinu a oslabený imunitní systém. Omezte příjem alkoholu na dva nebo méně nápojů denně pro muže a jeden nápoj nebo méně denně pro ženy.

READ
Něha sama: bílé tetování pro dívky

4. Spánek vám pomůže zůstat mladý.
Spánek pomáhá tělu zotavit se a obnovit se. Nedostatek spánku neznamená jen pocit únavy druhý den – může mít vážné zdravotní následky. Dlouhodobý nedostatek spánku je spojen se zvýšeným rizikem deprese, obezity, infekcí, srdečních chorob a předčasné smrti.
Tipy na zlepšení spánku:
· Nastavte plán. Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu, a to i o víkendech. To pomáhá hodinám vašeho těla zůstat v konstantním cyklu spánek-bdění a podporuje regenerační spánek.
· Ber to s klidem. Hodinu před spaním se věnujte relaxačním aktivitám a připravte se do postele. Vyhněte se intenzivní fyzické aktivitě a jasnému světlu z televizorů, počítačů a telefonů.
· Před spaním se vyhněte alkoholu, kofeinu a nikotinu. Zasahují do usínání a regeneračního spánku.
Udržujte v ložnici ticho, chlad a slabé osvětlení. To vytváří optimální podmínky pro dobrý spánek.

5. Sluneční záření a znečištění ovzduší: chraňte svou pokožku.
Sluneční záření obsahuje ultrafialové (UV) záření, které způsobuje předčasné stárnutí pokožky (fotostárnutí) a zvyšuje riziko rakoviny kůže. Přestože melanom tvoří pouze jedno procento případů rakoviny kůže, je zodpovědný za významnou část úmrtí na rakovinu kůže. American Cancer Society odhaduje, že v roce 2021 bude diagnostikováno více než 106 000 nových případů rakoviny melanomu.

Tipy pro bezpečné vystavování se slunci:
· Omezte pobyt na slunci. Vyhněte se slunci během jeho špičky od 10:00 do 16:00.
Denně používejte širokospektrální opalovací krém. Vyberte si opalovací krém s ochranným slunečním faktorem (SPF) 30 nebo vyšším.
Aplikujte často. Aplikujte opalovací krém 30 minut před odchodem ven a aplikujte znovu každé dvě hodiny a po plavání nebo fyzické aktivitě.
Nevynechávejte opalovací krém v zatažených dnech. UV paprsky mohou procházet mraky a UV záření se vyskytuje po celý rok – dokonce i v zatažených dnech a v zimě.
Modré světlo z mobilních telefonů, televizí a počítačových obrazovek může také poškozovat kožní buňky a přispívat k fotostárnutí. Chcete-li blokovat modré světlo, hledejte opalovací krém, který obsahuje směs oxidů železa, oxidu zinečnatého nebo oxidu titanu.

Tipy, jak chránit pokožku před znečištěným ovzduším.
Znečištění vzduchu v interiéru i exteriéru také ovlivňuje rychlost stárnutí pokožky. Jemné částice sazí a znečištění silnic (částice), stejně jako plynné sloučeniny, jako je oxid dusný, se vznášejí ve vzduchu a způsobují hyperpigmentaci pokožky. Vaření nebo spalování paliva zvyšuje vrásky na pokožce obličeje a hřbetu rukou. Některé antioxidanty pomáhají chránit pokožku a snižují poškození způsobené znečištěním životního prostředí. S tím mohou pomoci živiny jako vitamíny C a E: zjemňují hyperpigmentační skvrny, zvyšují hladinu kolagenu, redukují vrásky a chrání pleť před budoucím poškozením způsobeným znečištěním ovzduší.

6. Stres: Relaxujte pro zlepšení zdraví.
Stres je součástí života. Ale přetrvávající, dlouhodobý stres může přispět k vážným zdravotním problémům, které mohou vést k předčasné smrti. Mezi nemoci spojené s chronickým stresem patří srdeční infarkt, mrtvice, cukrovka, deprese, poruchy imunity, migrény, ale i pálení žáhy, nevolnost a mnoho dalších střevních potíží.

Tipy pro zvládání stresu.
Přemýšlet. Meditace je velmi účinná při zvládání stresu. Častá meditace zvětšuje oblast mozku, která reguluje emoce. Lidé, kteří tiše sedí v meditaci jen jednu hodinu týdně, poznamenávají, že se cítí spokojenější a radostnější.

READ
Ne, pravděpodobně“: ruské fráze, kterým cizinci nerozumí

Buďte společenští. Aktivní společenský život je spojen s rychlejším zotavením se ze stresu. Je také spojena s delším životem a pocitem pohody. Zaměřte se na lidi nebo činnosti, které pro vás znamenají nejvíce – rodinu a přátele, zájmové kroužky, náboženské skupiny nebo jiné organizace.

Hýbat se. Cvičení pomáhá vyplavovat z těla chemikálie způsobující stres. Bylo prokázáno, že pouze jedno cvičení zvyšuje srdeční frekvenci, snižuje krevní tlak, zlepšuje spánek a snižuje úzkost v den, kdy cvičíte.

Rozvíjejte vděčnost. Lidé, kteří praktikují vděčnost, mívají méně příznaků deprese a celkově pozitivnější pocity. Výzkumníci analyzovali, jak stresovaní zdravotníci používají opatření k rozvoji vděčnosti. Po 12 týdnech pracovníci uvedli, že jsou šťastnější a spokojenější se svým životem. Veďte si deník vděčnosti a každý den si zapisujte věci, za které jste vděční. To pomůže rozvíjet vděčnost a pozitivní myšlení bude přirozenější.

7. Kouření: přestat a nezačínat.
Pokud kouříte, pravděpodobně víte, že přestat kouřit je jednou z nejlepších věcí, které můžete pro své zdraví udělat. Koneckonců, kouření je hlavní příčinou úmrtí v USA, kterým lze předejít, přičemž kuřáci umírají v průměru o 10 let dříve než nekuřáci. Ale přestat kouřit je velmi obtížné a většina kuřáků se o to několikrát pokusí, než se jim to podaří.

Tato kompilace osvědčených strategií vám může pomoci zbavit se tohoto zvyku.
· Udělejte si seznam důvodů, proč chcete přestat kouřit, a často na něj odkazujte nebo jej doplňte.
· Naplánovat. Mnoho kuřáků se zbaví tohoto zlozvyku tím, že si stanoví datum ukončení a pak v tento den náhle přestanou. Pokud vám náhlé vysazení nefunguje, zkuste to postupně snižovat. Existují důkazy, že užívání léku na předpis vareniklin a dodržování přísného redukčního plánu může zlepšit odvykání kouření.
Zvládejte touhu po kouření. Zvažte použití nikotinové substituční terapie a poraďte se se svým lékařem o lécích, které mohou snížit vaši chuť ke kouření, včetně pastilek, žvýkaček, kožních náplastí, inhalátorů nebo nosních sprejů.
· Vyhněte se spouštěčům. Vyhněte se místům a situacím, které vás nutí kouřit.
· Najděte si poradce. Individuální nebo skupinové poradenství vám pomůže rozvíjet dovednosti, které potřebujete, abyste přestali kouřit. Kombinace poradenství a léků je nejúčinnějším způsobem, jak uspět v odvykání kouření.
Rady o životním stylu, které jste slyšeli znovu a znovu, mají skutečně nepřeberné množství zdravotních výhod. Od dostatku fyzické aktivity až po omezení alkoholu a stresu, tyto návyky snižují riziko chronických onemocnění a zpomalují proces stárnutí, což vám pomůže vypadat a cítit se co nejlépe v nadcházejících letech.

Informace poskytl Thorne.
Zatímco strava a životní styl mají velký vliv na délku života, existuje řada doplňků výživy, které svými antioxidačními a dalšími výhodami mohou podpořit zdravé stárnutí. Thorne Collagen Plus je nejnovější doplněk pro zdravé stárnutí – speciálně pro zdravé stárnutí pleti.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: