Jaké potraviny jsou špatné pro mozek

Naděžda Sokolová

То, что ты ешь, напрямую влияет на работу мозга — концентрацию, когнитивные способности и многое другое. Разобрались, от чего нужно отказаться, чтобы лучше думать, больше помнить и продуктивнее работать.

Potraviny, které jsou špatné pro mozek

Látky obsažené v potravinách, které jíte, ovlivňují všechny systémy vašeho těla: od oběhového až po trávicí. Ovlivňují zejména tepny, cévy a mozek. Škodlivé látky v potravinách snižují inteligenci a zhoršují paměť a způsobují také onemocnění mozku – jeho předčasné stárnutí, Alzheimerovu chorobu a demenci.

Если у тебя с пищеварением и обменом веществ всё ок, это не значит, что ты вне зоны риска, и мозг не станет работать хуже с годами. Доцент кафедры неврологии и радиологии Корнеллского университета Лиза Москони утверждает, что мозг страдает от неправильного питания гораздо сильнее, чем любой другой орган.

“Když jíme tučná, sladká jídla a zažíváme příznaky, jako je letargie, mozková mlha a ospalost, tyto příznaky se nevyskytují v žaludku, ale v mozku.” – Lisa Mosconi.

Spojení mezi mozkem a střevy je již dávno prokázáno. Střeva trpí – objevují se sebevražedné myšlenky, apatie, úzkost, stres. A nesprávné jídlo zvyšuje krevní tlak, zahušťuje stěny krční tepny a dělá mnohem více špatných věcí, což vyvolává všechny ty nepořádky s poklesem produktivity. Proto je důležité sledovat výživu nejen proto, abyste se nesvíjeli z gastritidy a dalších onemocnění trávicího traktu, ale také proto, aby netrpěl mozek.

Какие продукты стоит исключить

Расписывать, какие конкретно продукты не стоит есть, дело неблагодарное — их так много сейчас и так много появляется каждый день, что охватить всё просто не получится. Поэтому я расскажу о веществах, которые содержатся в «плохих» продуктах питания. Так тебе будет легче самому разобраться, что есть стоит, а что нет.

Trans-tuky a další nasycené tuky

Existují tři druhy tuků – nenasycené, nasycené a trans-tuky. Nasycené tuky najdeme ve všech tučných potravinách – sýry, sádlo, smetana, mléčné výrobky, máslo, tučné maso, uzeniny, palmový a kokosový olej, zmrzlina atd.

Trans-tuky se v malém množství nacházejí v mase a mléce a ve velkém množství (když se stanou zcela škodlivými) se objevují uměle, zejména v důsledku hydrogenace – rostlinný olej se smaží při vysoké teplotě, přičemž se uvolňuje vodík. Máslo se tedy stane hutnějším v konzistenci, jako máslo, ale levnější. Transmastné kyseliny se uvolňují i ​​doma, když něco smažíte při vysoké teplotě. Proto je důležité olej často měnit.

READ
Nudná kancelářská práce vede k obezitě

Конечный продукт после гидрогенизации называется саламас и используется в кондитерских изделиях — кремах, шоколаде, печенье, глазури и т. д. А также в фастфуде, полуфабрикатах, маргарине, майонезе, и выпечке.

Odborníci z Americké akademie neurologie prokázali, že strava s vysokým obsahem trans-tuků snižuje schopnost myšlení a cholesterol obsažený v trans-tucích ucpává tepny, což zvyšuje riziko rozvoje Alzheimerovy choroby, onemocnění mozku, které snižuje inteligenci a paměť.

Глутамат натрия — пищевая добавка и соль глутаминовой кислоты. Содержится в чипсах, сухариках, соевом соусе и китайской еде, дошираках и даже в грибах, добавляя вкусу насыщенности. При злоупотреблении вызывает гипертонию — синдром повышенного артериального давления, который появляется из-за сужения сосудов, затрудняющего приток крови, что увеличивает давление на стенки сосудов. А гипертония ограничивает приток крови к мозгу, ухудшая память и концентрацию внимания. Так что чипсики только по праздникам.

Nadbytek soli je také v uzeninách: slanina, klobásy, klobása, vařené vepřové maso atd. Kromě soli je zde také hodně nasycených tuků a bílkovin. K vyplavení přirozeného dusíku obsaženého v soli a bílkovinách z těla je potřeba více vody, jinak může dojít k dehydrataci. A dehydratace snižuje kognitivní schopnosti (váš mozek je ze 75–80 % tvořen vodou). Sůl s mírou není tak hrozná, takže je lepší ji nezneužívat.

Jednoduché uhlohydráty

Углеводы — это энергия. Они нужны, чтобы у тебя всегда были силы, а у организма энергия для работы. Углеводы бывают простые и сложные.

Složité se své energie vzdávají postupně, proto jsou jejím „správnějším“ zdrojem.

Простые же углеводы (дисахариды и моносахариды) быстрее перевариваются и выбрасывают всю энергию сразу — часть энергии, которая вот прям сейчас не нужна, организм запасает в виде жира (привет, лишний вес), а на другой живёт, но недолго и требует ещё.. У простых углеводов высокий гликемический индекс — такие продукты, попадая в кровь, поднимают уровень глюкозы. Именно поэтому после куска торта через 30 минут ты снова хочешь есть. К простым углеводам относятся сахар, глюкоза, фруктоза, мальтоза (содержится в пиве, мармеладе, мёде и т. д.), лактоза (содержится в молочных продуктах), а также всевозможный фастфуд и выпечка (да, я уже её упомянула в блоке трансжиров, но она — симбиоз трансжиров и простых углеводов).

READ
Potěšit muže

Сахар разрушает здоровые кишечные бактерии в микробиоме, а также повышает артериальное давления, ухудшая мыслительные способности. Артерии теряют эластичность, мешая допуску крови к мозгу, а стенки сонной артерии утолщаются, что ухудшает память в зрелом возрасте. Также потребление сахара увеличивает риск появления той же болезни Альцгеймера. А дофамин — гормон счастья, выделяемый от употребления сахара, вызывает зависимость, которая при отказе провоцирует головные боли, тремор и тревогу.

Sycené nápoje bez cukru

Заменитель сахара, часто используемый в газированных напитках «без сахара», называется aspartam. Есть исследование, согласно которому этот подсластитель приводит к нарушению памяти и вводит мозг в состояние стресса.

Alkohol

Ethylalkohol obsažený v alkoholu proniká do mozku včetně mozkové kůry a zabíjí tisíce nervových buněk. Kvůli alkoholu praskají cévy a hrozí trombóza. Při jeho pravidelném používání se mozek zmenšuje, povrch se pokrývá jizvami a vředy a zvyšuje se pravděpodobnost krvácení. Neříkám, že sklenka suchého vína způsobuje nenapravitelné škody, ale zneužívání alkoholu je nebezpečné.

Ryby tuňáků

Tuňák obsahuje hodně rtuti (ale ne smrtící). Je to dáno jeho stanovištěm a stravou, proto je lepší na něj netlačit – ani na konzervy, ani na čerstvé ryby – rtuť se v těle hromadí, otravuje a mimo jiné negativně ovlivňuje kognitivní schopnosti.

Короче, питание нужно менять

Je těžké vzdát se svých oblíbených jídel – tělo si již vytvořilo závislost a zpočátku se bude zdát, že není nic otřepaného. Doporučuji proto odmítat postupně – dodržuji správnou výživu, ale povoluji sladkosti a fastfoody a občas zajdu k velkým žroutům.

Pro zlepšení funkce mozku zařaďte do jídelníčku nenasycené tuky (žloutky, avokádo, olivový, kokosový, lněné a máslo atd.), bílkoviny a některé komplexní sacharidy (hnědá rýže, zelenina, pohanka atd.). Věnujte pozornost superpotravinám – produktům se složkami zdravými pro mozek, které zlepšují kognitivní funkce, paměť a zabraňují rozvoji mozkových onemocnění. Patří sem: brokolice, vejce, borůvky, červená řepa, vlašské ořechy, kurkuma a špenát.

Лучше отказаться и от молочных продуктов, которые вызывают тяжесть, вздутие и воспаление в кишечнике. Также тяжесть и вздутие — признак слабой работы желчеоттока, что увеличивает слабость организма, усталость и ухудшает работу мозга.

READ
Věčná žízeň: 8 důvodů, proč máte neustále žízeň

Vědci zjistili, že potraviny, především zpracované potraviny, pečivo, stejně jako nápoje obsahující konzervační látky, zvýrazňovače kousnutí a barviva, mohou přímo ovlivnit funkci mozku. Studie prokázaly, že existuje přímá souvislost mezi jejich užíváním a zhoršenou funkcí mozku, včetně zhoršení nálady a nástupem deprese.

Příliš mnoho Omega-6 a příliš málo Omega-3

Nesprávný poměr Omega-6 (rostlinné oleje) a Omega-3 (ryby a mořské plody) kyselin ve stravě může vést k poruchám paměti. Zvýšená konzumace výhradně potravin bohatých na omega-6 může mít podle vědců špatný vliv na mozkové funkce. Jak odborníci zjistili, poměr příjmu omega-3/6 ovlivňuje hippocampus, jednu z částí mozku, která může produkovat nové neurony. Také podle výzkumu mají lidé, kteří konzumují méně omega-6 ve srovnání s omega-3, větší prostorovou paměť a lepší schopnost myslet.

Alkohol

Alkoholické nápoje jsou umělé stimulanty nervového systému. Nejprve oživují tělo a pak způsobují podrážděnost, poruchy spánku a psychiku. Jejich zneužívání navíc přispívá k destrukci mozkových buněk v prefrontální kůře, která je zodpovědná za schopnost sebekontroly. Jak zjistili vědci ze španělské univerzity v Santiagu de Compostela, lidé, kteří často pijí alkoholické nápoje, mají nižší produktivitu práce. Mozek lidí, kteří pijí, je podle vědců v podmínkách většího stresu, v důsledku čehož nervový systém zažívá zvýšený stres, což má za následek přepracování těla.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem

Některá jídla mohou mozku pomoci bojovat se smutkem a sklíčeností a některá mohou naopak přispívat k rozvoji deprese. Studie publikovaná v American Journal of Clinical Nutrition zjistila, že ženy po menopauze, které jedí potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílý chléb, rýže, kukuřičné lupínky a brambory), mají vyšší pravděpodobnost deprese. Takové potraviny mohou způsobit náhlé zvýšení hladiny cukru, a tím způsobit, že tělo začne produkovat více inzulínu. Konzumace slazených nápojů, rafinovaných potravin a pečiva je také spojena se zvýšeným rizikem deprese. Jak však studie uvádí, jakýkoli dopad, který mohou mít všechny tyto potraviny, bude úměrný podílu této potraviny ve stravě.

Mastná masa

Konzumace tučného masa může vyvolat rozvoj Alzheimerovy choroby a negativně ovlivnit kognitivní funkce vzhledem k tomu, že takové produkty obsahují hodně cholesterolu. Vede k tvorbě aterosklerotických plátů a ucpání krevních cév. Konzumace stravy s vysokým obsahem tuku může mít negativní vliv na epizodickou, prostorovou a kontextovou paměť, uvádí studie z University of Aberdeen.

READ
Dietní chyby, kterým je třeba se vyhnout

Hranolky

Согласно исследованию Jama Neurology, закупорка сосудов увеличивает риск болезни Альцгеймера. Наиболее опасными продуктами, которые способствует этому, исследователи назвали жареную пищу.

Olejnaté ryby

Американская кардиологическая ассоциация рекомендует употреблять жирную рыбу, такую как тунец, по крайней мере два раза в неделю. Исследователи из Университета Южной Флориды обнаружили, что некоторые виды рыб могут накапливать ртуть, которая очень токсична для мозга и нервной системы и может стать причиной снижения памяти и нарушения внимания. В ходе исследования было обнаружено, что у людей с высоким уровнем ртути в крови на 5% были снижены когнитивные функции.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: