Kody a výhody rýže

Rýže

Rýže je jednou z nejstarších plodin na planetě. Vědci se domnívají, že tato rostlina je stará nejméně 5000 a je to základní jídlo pro více než polovinu světové populace. Hlavními spotřebiteli rýže jsou obyvatelé jižní a východní Asie. Nejčastěji konzumují bílé zrno jako potravu, ale hnědá (neleštěná) rýže se v posledních letech stala v západním světě stále více populární jako zdravý produkt.

Obecná charakteristika

Rýže je každoroční populární rostlina obilovin v Asii. Předpokládá se, že se jedná o druhou nejběžnější obilovinu na planetě (po kukuřici). Pěstuje se na všech kontinentech kromě Antarktidy. Existuje více než 40 tisíce odrůd této obiloviny, ale bílý nebo neleštěný produkt se nejčastěji používá jako jídlo. V závislosti na způsobu zpracování zrna se jeho chuť liší. Proto se pro různé pokrmy používají různé druhy rýže.

Kromě toho je při vaření obvyklé rozlišovat mezi rýží a délkou zrna. Takže v indické a čínské kuchyni se častěji používají dlouhozrnné cereálie, v západních zemích preferují krátká nebo kulatá zrna.

Kromě tradičního bílého zrna se pro potraviny používají také jiné druhy rýže: hnědá, červená, fialová a dokonce černá.

White vs Brown

Bílá rýže vs hnědá

Bílá rýže je rafinovaný produkt, čištěný z otrub a klíčků. Tyto postupy mohou zlepšit kvalitu potravin, prodloužit skladovatelnost zrna, zlepšit jeho chuť. To se však zpravidla dosahuje snížením nutriční hodnoty produktu.

Hnědá rýže je neporušené celé zrno bohaté na vlákninu, minerály, vitamíny a antioxidanty. Kromě toho se nerafinované obiloviny zpravidla vyznačují nižším glykemickým indexem, což znamená, že jsou užitečnější pro diabetiky. Avšak rýžové otruby jsou, mimo jiné, zdrojem tzv. Antinutrientů. Jedním z nich je kyselina fytová. Kromě toho mohou být těžké kovy koncentrovány ve vnějším obalu rýže (pokud byly obiloviny pěstovány v kontaminovaných oblastech).

Užitečné komponenty

Sacharidy

Rýži tvoří hlavně uhlohydráty (přibližně 90% celkové hmotnosti), které jsou zastoupeny hlavně škroby. Škrob je nejčastější forma uhlohydrátů, která se skládá z amylózy a amylopektinu. Obě tyto látky mají různé vlastnosti, které určují strukturu a stravitelnost produktu. Rýže bohatá na amylózu (např. Basmati) se po vaření nelepí. Kromě toho amylóza zpomaluje trávení škrobu, to znamená, že podporuje tvorbu tzv. Rezistentního škrobu.

Užitečné složky rýže

Naopak, rýže s nízkým obsahem amylózy a amylopektinu se po vaření promění v lepkavou látku. Takové odrůdy produktů jsou vhodné pro rýžové pudinky, rizoto, pro vaření asijské kuchyně. Taková rýže se však vstřebává rychleji a způsobuje ostré špičky cukru v krvi, což je pro lidi s diabetem velmi nežádoucí.

Vlákno

Tradiční bílá rýže je produkt s nízkým obsahem vlákniny (ne více než 0,3%), o němž nelze říci, že je hnědá, což je téměř 2 procenta složená z vlákniny. Mezitím mohou oba typy rýže obsahovat rezistentní škrob. Tato látka se ve svých funkcích do velké míry podobá vláknině a slouží také jako „jídlo“ pro prospěšnou střevní mikroflóru. V tlustém střevě pomáhá rezistentní škrob vytvářet mastné kyseliny s krátkým řetězcem (butyráty), které zlepšují zdraví střev a zabraňují rakovině.

READ
Jak si vybrat čerstvé maso

Vitamíny a minerály

Nutriční hodnota rýže se obvykle určuje podle druhu produktu a způsobu přípravy. Mnoho vitamínů a minerálů je koncentrováno v otrubách a klíčcích, které jsou součástí výhradně hnědé rýže.

Rýže tedy obsahuje:

  • Mangan – antioxidant, je téměř v každém zrnu, je důležitý pro metabolismus, růst a vývoj těla;
  • selen – minerál, který je hlavní součástí selenoproteinů a je odpovědný za různé funkce v těle;
  • thiamin (vitamin B1) – je nezbytný pro správný metabolismus, podporuje činnost srdce, svalů, nervového systému;
  • kyselina nikotinová (vitamin B3) – důležitá pro většinu redoxních reakcí v těle (namáčení rýže ve vodě před vařením pomůže zvýšit vstřebávání vitaminu);
  • hořčík – nalezený v hnědé rýži, důležitý pro prevenci mnoha chronických chorob;
  • měď – nedostatek minerálů způsobuje srdeční choroby.

Kromě již zmíněných složek obsahuje rýže mnoho rostlinných látek, které jsou důležité pro udržení zdraví. U pigmentovaných odrůd obilovin byl zjištěn maximální obsah antioxidantů. Bílá rýže jako zdroj těchto užitečných látek však není kategoricky vhodná.

Rostlinné sloučeniny v rýži:

Užitečné vlastnosti

Rýže je považována za jedno z nejzdravějších potravin na světě. Zástupci různých kulinářských škol tvrdí, v jaké formě a v kombinaci s tím, jaké produkty je rýže nejchutnější. Ale bez ohledu na to, jaké jídlo vařit z této cereálie, její prospěšné vlastnosti se nezmění. Zde jsou některé z hlavních výhod tohoto produktu.

Zdroj energie

Vzhledem k tomu, že rýže je bohatá na uhlohydráty, působí v těle jako „palivo“, které dodává svaly energii a také aktivuje mozek.

Kromě uhlohydrátů obsahuje tato cereálie komplex vitamínů a minerálů, které jsou také důležité pro aktivní život a zlepšují metabolismus.

Zdraví srdce

Rýže pro zdraví srdce

Kardiovaskulární onemocnění, jako jsou infarkty a mrtvice, jsou hlavními příčinami úmrtí na celém světě. Pozorování ukázala, že konzumace celých zrn pomáhá tento ukazatel snižovat. Vědci sledovali stovky mužů, kteří každý den snídali celozrnné potraviny po dobu 5 let. Díky tomu se jejich šance na rozvoj smrtelné srdeční choroby snížila téměř o 20 procent. Podobná studie zahrnující ženy přinesla ještě inspirativnější výsledky – riziko kardiovaskulárních poruch se snížilo o více než 30 procent. Jiné studie prokázaly, že celá zrna mají příznivý vliv na zdraví cév u lidí s obezitou nebo cukrovkou.

Stabilní krevní tlak

Rýže je produkt s nízkým obsahem sodíku, a proto se považuje za dobré jídlo pro lidi s vysokým krevním tlakem. Sodík může způsobit křeče a vazokonstrikci, což v důsledku zvyšuje zátěž na srdeční sval. Potraviny bez sodíku lze považovat za potraviny, které zabraňují ateroskleróze, infarktu, cévní mozkové příhodě a některým dalším srdečním onemocněním.

READ
Jak správně skladovat zeleninu

Předcházení rakovině

Celá zrna rýže jsou bohatá na nerozpustnou vlákninu, která podle vědců může snížit riziko vzniku různých typů rakoviny. Vědci také naznačují, že tato látka může zpomalit metastázy rakovinných buněk. Zejména je známo, že dietní vláknina je vynikající profylaktickou látkou proti kolorektální rakovině a onkologické degeneraci ve střevních tkáních.

Kromě vlákniny však rýže obsahuje přírodní antioxidanty, jako jsou vitamíny C a B, fenolové sloučeniny a flavonoidy, které chrání tělo před škodlivými účinky volných radikálů. Zabraňují tak mutacím na buněčné úrovni, zvyšují schopnost odolávat nebezpečným látkám a organismům.

Ochrana Alzheimerovy choroby

Hnědá rýže je bohatá na mnoho prospěšných látek, které stimulují aktivitu neurotransmiterů. Výsledkem tohoto účinku je prevence Alzheimerovy choroby nebo zmírnění jejího projevu. Bylo prokázáno, že divoká rýže díky svému speciálnímu chemickému složení stimuluje mozkové buňky, zvyšuje jejich ochranné schopnosti a také potlačuje destruktivní účinky volných radikálů a toxinů, které v důsledku toho chrání před rozvojem demence.

Výhody pro trávení

Po staletí se rýžová slupka používá jako lék na úplavici i jako diuretikum. Číňané považují tuto obilovinu za nezbytnou pro lidi se zažívacími problémy, žaludeční nemocí a bez chuti k jídlu. Navíc obyvatelé Východu používají odvar z rýžových slupek jako prostředek pro hubnutí a odstraňování toxinů z těla. A odrůdy bohaté na vlákninu zabraňují chronické zácpě.

Zdroj vitamínů

Zrna této cereálie jsou dobrým zdrojem vitamínů a minerálů. Zejména tento produkt dodává tělu niacin, thiamin, riboflavin, vitamin D, vápník a železo. Tyto látky jsou nezbytné pro imunitní systém a správný metabolismus.

Zdraví kůže

Vědecké studie o vlastnostech zrn rýže odhalily, že mouka z této cereálie účinně léčí kožní onemocnění.

Obyvatelé Indočíny používají rýžové masti po tisíciletí k léčbě zánětů na kůži. Fenolické sloučeniny obsažené v rýži (zejména hnědé nebo divoké) mají protizánětlivé vlastnosti. Kromě toho antioxidanty chrání před časnými vrásky.

rýžová mast

Další výhody rýže:

  • bez lepku a cholesterolu;
  • rychle obnovuje energii;
  • zlepšuje motilitu střev;
  • zpomaluje proces stárnutí;
  • aktivuje metabolismus;
  • zlepšuje trávení;
  • snižuje krevní tlak;
  • přispívá k hubnutí;
  • posiluje imunitní systém;
  • zabraňuje rakovině a srdečním onemocněním.

Upozornění

Diabetes mellitus typu 2 je jedním z důvodů odmítnutí některých druhů bílé rýže jako produktu s vysokým glykemickým indexem. Studie s účastí více než 64 tisíců čínských žen ukázala: stačí jíst 300 g bílých zrn denně až 2 krát, což zvyšuje riziko diabetu. Proto se diabetikům doporučuje jíst výhradně hnědou rýži.

Druhým pravděpodobným nebezpečím této cereálie jsou těžké kovy, které mohou být koncentrovány v otrubách. Z tohoto důvodu může být hnědá rýže nebezpečnější než leštěná rýže.

READ
Jeruzalémský artyčok prospívá a škodí

Jak vybrat správnou rýži

Obecná pravidla pro nákup rýže jsou stejná jako při výběru jiných obilovin. Měl by být suchý, bez plísní nebo shnilého zápachu. Je lepší brát produkt v uzavřených obalech, ale je důležité zkontrolovat jeho integritu.

Proces výběru rýže však nekončí. Protože existuje mnoho různých odrůd tohoto produktu, bylo by dobré vědět, který z jeho typů je pro které jídlo lepší. Zde je několik tipů pro výběr pic.

  1. Pravá rýže vypadá jako matné sklo.
  2. Bílá jako křída je známkou nezralých zrn, rychle se tráví.
  3. Žlutá zrna – před zabalením byl produkt po dlouhou dobu udržován vlhký. Může obsahovat mycotonsiny a karcinogeny.

Na co je vhodný?

K čemu je rýže dobrá?

Kulaté Japonsko – sushi.

Kulatý nebo středně zrnitý Arborio – kaše, rizoto.

Kulatý nebo středně zrnitý Krasnodar – polévky, mléčné kaše.

Dlouhozrnný Basmati (považován za nejlepší ze všech odrůd) – přílohy, orientální jídla, pilaf.

Jasmín s dlouhými zrny – pro vaření pod pokličkou, drobivá příloha.

Dlouhozrnná Indica – přílohy, pilafy, saláty.

Divoká rýže (černá) – přílohy, saláty.

Neleštěné (hnědé) – přílohy, saláty, vhodné pro vaření ve velkém množství vody.

Červená jídla, saláty.

Klasifikace tvaru zrna:

  • dlouhé zrno – podlouhlé, až do 8 mm, po vaření sypké, používá se do polévek, příloh, salátů, předkrmů;
  • středně zrno – kulaté, až do 6 mm, po vaření lepkavé, ale nezasypává do hrudek, používá se pro obiloviny, polévky, rizoto;
  • kulatozrnná – kulatá, do 5 mm, lepidla po vaření, používaná pro obiloviny, polévky, kastroly, pudinky, dezerty, jako náplň do koláčů.

Rýžová voda v kosmetologii

Výhody rýžové vody

Tento recept byl dlouho tajemstvím známým pouze japonským krásám. Legendy tvoří schopnost asijských žen udržet jejich tvář svěží až do stáří. A není to tak dávno, byl objeven jeden z nejsilnějších kosmetických produktů používaných Asijci. Ukazuje se, že tajemství jejich mládí je v rýžové vodě, která se denně tře na obličeji, opláchne vlasy a přidá se do koupele.

K přípravě tohoto zázračného léčiva budete potřebovat pouze polévkovou lžíci rýže 1 a sklenici vody 1. Složky se smísí a uvedou do varu. Vše – to je nesrovnatelná rýžová voda. Mimochodem, tento nástroj je schopen nejen vyhladit vrásky a zabránit vzniku nových, ale také vylepšuje barvu pleti, zpřísňuje ji, chrání před UV zářením, vyrovnává tón, odstraňuje pihy a stárnutí. Rovněž úspěšně léčí dermatitidu a psoriázu.

Je známo, že čínské ženy také používají rýžovou vodu jako produkt pro péči o vlasy. Opláchnou vlasy odvarem, použijí je jako přísada do masek a dokonce je použijí pro styling (pod vlivem odvarů se stočí pružnější, měkčí a poslušnější).

READ
Brambory: vlastnosti, kontraindikace

Ale kromě tradičního rýžového vývaru Asijci používají fermentovanou infuzi, o které se předpokládá, že má výraznější léčivé vlastnosti. Za tímto účelem se rýžový vývar udržuje po celý den na teplém místě. Poté aplikujte jako obvykle.

Fermentovanou rýžovou vodu lze připravovat bez varu. Chcete-li to provést, nalijte surové zrno do vody a nechte při pokojové teplotě po dobu 2 dní. Když je infuze zakyslá, můžete ji použít. Připravenou fermentovanou infuzi (bez ohledu na to, jaký recept byl připraven) skladujte v chladničce déle než 4 dní.

Rýže je jednou z nejstarších kultur na planetě. Stejně jako jiné obiloviny má mnoho užitečných vlastností. Zároveň však, protože většina ostatních potravin nemá nejlepší účinek na zdraví s nadměrným nadšením, zejména na pozadí některých nemocí.

Rýže: přínosy a poškození zdraví

Basmati a jasmínová, bílá a hnědá, dlouhozrnná i kulatozrnná – obchody nám nabízejí široký sortiment rýže, v jejíž rozmanitosti se lze snadno ztratit. Která odrůda je nejlepší na kaši a která by měla být ponechána na pilaf? V čem je sushi rýže jiná? A co je nejdůležitější, která rýže je nejužitečnější?

Jsme zvyklí považovat tuto obilovinu za cenný zdroj komplexních sacharidů, ale je to opravdu užitečné? Doporučuje se rýže všem? Stále častěji se říká, že má vysoký glykemický index a vyplatí se snížit jeho spotřebu. Abychom porozuměli všem těmto problémům, obrátili jsme se na gastroenterology, odborníky na výživu a odborníky na výživu.

Do střední Asie a Evropy se rýže dostala během tažení Alexandra Velikého, k jejímu rozšíření však přispěli i arabští cestovatelé. Přivezli obiloviny do Egypta, Maroka a dále do Evropy. Již odtud, v době velkých geografických objevů, se rýže dostala do Nového světa. V Rusku se začal pěstovat na začátku XNUMX. století.

Rýže se stala jednou ze základních potravin pro mnoho národů. Například v Indii zabírá čtvrtinu všech obdělávaných ploch. Tato cereálie se často používá v mnoha rituálech a rituálních pokrmech, například kutya a sochiva.

Složení a kalorie

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. retsepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Džambalaya

Tento exotický kreolský název skrývá jednoduchý a demokratický pokrm. Jeho základem je rýže, rajčatový protlak a jakékoli klobásy

Rýže 200 g
Klobásy 300 g
Rajčata 2 kus.
Bulharský pepř 1 kus.
Cibule 1 kus.
česnek 1 hřebíčku
Čerstvé petržel 1 paprsek
rajčatová pasta 0,5 st. l.
Sůl chuť
Černý pepřový prášek chuť

Připravte zeleninu: nakrájejte cibuli, česnek, papriku a loupaná rajčata – je snadné z nich odstranit slupku, když rajčata předem zalijte vroucí vodou.

Klobásy (můžete je nahradit šunkou nebo vařenou klobásou) oloupejte, nakrájejte, orestujte a dejte stranou.

READ
Jak si vybrat maso na grilování nebo steak

Vložte cibuli a papriku do stejné pánve, smažte 3-4 minuty, přidejte rajčata, česnek, sůl, pepř a rajčatový protlak, promíchejte. Po chvíli přidáme párky a znovu promícháme.

Vsypte rýži, trochu osolte, promíchejte, nalijte horkou vodu do pánve (1,5-2 cm nad rýží). Snižte teplotu na minimum, přikryjte a vařte, dokud se rýže neuvaří (asi 20 minut).

Hotový pokrm můžeme posypat bylinkami.

Druhy rýže

Rýže se liší tvarem zrn, způsobem zpracování a odrůdami.

1. Podle tvaru zrn se rýže dělí na dlouhozrnnou, střednězrnnou a krátkozrnnou.

  • Dlouhozrnná rýže má jiný název: indica. Jeho délka je asi 6–8 mm a jeho šířka je asi čtvrtina jeho délky. Je považován za univerzální. Tato rýže se nelepí. Pokud chcete jako přílohu drobivou cereálii, tohle je ten pravý.
  • Střednězrnná rýže je kratší a širší, 5–6 mm dlouhá a 2 mm široká. Takové zrno se při vaření slepí a pokrm sám o sobě je křehčí. Nejlépe se používá do polévek, pilafu, rizota a paelly.
  • Kulatozrnná rýže je ještě kratší. Má více škrobu. Připravují se z něj sushi, koláče, viskózní cereálie, pudinky, kastrol a různé dezerty.

2. Podle způsobu zpracování může být rýže leštěná, neleštěná nebo dušená.

  • Leštěná nebo zpracovaná rýže je známá bílá. Tvar zrn může být libovolný. Obsahem vitamínů a mikroelementů je horší než ten nezpracovaný, ale je pohodlnější a jednodušší na přípravu.
  • U neleštěné rýže (hnědé, červené nebo černé) je skořápka zachována. Obsahuje více užitečných látek, doporučuje se pro dietní výživu. Ale také se vaří dvakrát déle a v hotové podobě není tak měkká jako loupaná rýže.
  • Předvařená rýže prochází speciální parní úpravou, než se dostane na police. Díky tomu pronikají do zrna prospěšné látky ze skořápky. Teprve poté se rýže vyleští. Tento druh obilovin se vaří o něco déle než bílé odrůdy, ale je měkký a drobivý.

3. Existuje mnoho druhů rýže. Zde není zdaleka úplný seznam: basmati, jasmín, červená rýže, divoká rýže, arborio, camolino.

Jak vybírat a skladovat rýži

Výběr obilovin závisí na tom, jaké jídlo plánujete vařit. Krátkozrnná bílá rýže je užitečná, pokud chcete vařit kaši, ale pro pilaf je lepší zvolit středně nebo dlouhozrnnou. Pokud máte obavy o své zdraví, zvolte předvařenou nebo neleštěnou rýži.

Nekupujte cereálie ve velkých obalech a pytlích, ale v malých průhledných obalech: tak můžete vidět kvalitu zrna. A nezapomeňte zkontrolovat datum výroby.

Pro skladování rýže je lepší nepoužívat tovární balení, ale skleněné nebo plechové, těsně uzavřené sklenice. Prodloužíte tak trvanlivost obilovin a ochráníte je před hmyzem. Banky musí být uchovávány na tmavém, chladném a suchém místě. Trvanlivost rýže je až 18 měsíců.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: