Potraviny nedoporučované před spaním

Budoucnost těch, kteří se rádi dosyta před spaním nají, je nezáviděníhodná. Lékaři varují: pozdní těžké večeře vyvolávají rozvoj kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují riziko obezity, cukrovky 2. typu, neurodegenerativních onemocnění, Alzheimerovy choroby, depresí, úzkostných poruch, zvyšují úroveň systémových zánětů. Jaká jídla by se nikdy neměla jíst před spaním – v materiálu Izvestija.

Zatraceně hrudkovité

Navzdory tomu, že odborníci na výživu neustále upozorňují na nebezpečí těžkých večerních svačin, téma pozdních večeří stále neztrácí na veřejnosti o zdravém stravování oblibu. Lidé se snaží bránit své právo na noční jídlo s odkazem na zrychlené životní a pracovní tempo. Lékaři se však v tomto ohledu drží kritického hlediska.

Je třeba velmi jasně pochopit, že během nočního spánku se zpomalují všechny procesy – metabolické, související s prokrvením a další. V souladu s tím je tělo mnohem hůře stravitelné jídlo. Potravinový bolus není zcela rozdělen, což vede k procesu fermentace, – říká praktický lékař, držitel statusu “moskevský lékař” Denis Prokofjev.

Lékař porovnává noční odpočinek člověka s prací počítače v režimu spánku: je podporována vitální činnost orgánů a systémů, ale v odlehčeném stavu. Energie v tomto období je nezbytná výhradně pro termoregulaci, dýchání a měřenou kardiovaskulární aktivitu.

food Mall

Pokud jíte v noci, ukáže se, že tělo místo toho, aby bylo v klidu, musí vynakládat energii na trávení jídla. Ale to je obtížné, protože množství energie, které se v noci vynakládá na lidský život, je malé. V důsledku toho se v těle tvoří produkty hniloby, toxiny se nevyužívají, probíhají fermentační procesy – bolus jídla prostě hnije., vysvětluje Prokofjev.

Lékař doporučuje udělat poslední jídlo alespoň 3-4 hodiny před spaním. Takže jídlo má čas se rozložit a asimilovat. Není náhodou, že v sanatoriích a nemocnicích je večeře zpravidla naplánována na 19 hodin.

Tajemství mládí

Nutriční terapeutka Olga Lushnikova také upozorňuje na skutečnost, že práce trávicího systému člověka úzce souvisí s prací cirkadiánních (denních) rytmů. Produkce hormonů, citlivost na inzulín, metabolická aktivita jater se v čase mění.

V ideálním případě by člověk měl konzumovat většinu svých kalorií během denního světla, během své vrcholné aktivity. 75–80 % kalorií by se mělo sníst ráno a odpoledne a večeře by neměla tvořit více než 20–25 % celkových denních kalorií., říká nutriční terapeutka.

READ
Potomci šlechticů: 5 sovětských herců, kteří skrývali svůj původ

Během spánku se uvolňují velmi důležité hormony: melatonin a somatotropin (růstový hormon). Melatonin je silný antioxidant, vlastně hormon proti stárnutí, zdůrazňuje lékař. Zabraňuje poškození buněk a předčasnému stárnutí; ovlivňuje náladu a pocit štěstí; zabraňuje rozvoji deprese; ovlivňuje reprodukční funkce, sexuální a mateřské chování. Na tomto hormonu závisí ovulační a menstruační cykly u žen a také stárnutí genitální oblasti.

muž

Melatonin také kontroluje chuť k jídlu. Pokud se člověk dostatečně nevyspí, chce druhý den opravdu jíst. Podle Lushnikové je melatonin také považován za imunomodulační hormon – zvyšuje tvorbu protilátek a má prokázanou protirakovinnou aktivitu.

Růstový hormon stimuluje syntézu bílkovin, růst svalové tkáně, kostí, chrupavek, podporuje proces spalování tuků, zvyšuje uvolňování mastných kyselin z tukové tkáně– pokračuje Olga Lushnikovová.

Velké pozdní večeře obsahující mnoho jednoduchých i komplexních sacharidů vedou podle výživové poradkyně ke zvýšení hladiny inzulínu v krvi, a to zase brzdí tvorbu pro nás tak důležitého melatoninu a somatotropinu.

Káva je nelegální

Večer je třeba se vyhnout těžkým sacharidům, tukům a bílkovinám. A lidé, kteří před spaním neodolali tučným nebo smaženým jídlům, se potřebují pojistit užíváním enzymatických přípravků. Natalia Gridina, nutriční specialistka v Budu, online službě pro správu zdraví, vysvětluje, že tučná jídla a rychlé občerstvení se dlouho tráví a kromě jiných potíží mohou způsobit pálení žáhy.

Pálení žáhy nejen negativně ovlivňuje orgány gastrointestinálního traktu, ale také kazí kvalitu nočního odpočinku. V tomto stavu je extrémně obtížné usnout a nedostatek odpočinku ovlivňuje tělo jako celek, říká odborník.

Fast Food

Výživový poradce také nedoporučuje jíst do postele sladká jídla, která mohou obsahovat velké množství tuku: koláče, pečivo. Rychlé sacharidy z cukru a pečiva způsobí uvolnění inzulínu a tělo brzy pocítí opět hlad. Nemluvě o tom, že přemíra sladkého pečiva v noci může vést k nadváze, zejména s přihlédnutím k nedodržení kalorické normy.

– Jako večeře jsou nežádoucí moučné výrobky, cereálie, chléb, zelenina s vysokým obsahem škrobu (zejména brambory), sladkosti, mléčné výrobky. V noci byste neměli pít kofeinové nápoje a jídla, zvláště u lidí s geneticky podmíněnou poruchou metabolismu kofeinu, dodává Olga Lushniková.

To je dokázáno kofein posouvá biorytmy na pozdější dobu a zkracuje dobu non-REM spánku. A to vede k ranní slabosti, může vyvolat rozvoj úzkosti, zhoršit neurózu.

READ
Proč je šalotka tak drahá a bez chuti: vyplatí se ji kupovat?

V noci je lepší nejíst potraviny obsahující velké množství biogenních aminů, zejména tyramin. Ve velkém množství tyto organické látky zvyšují uvolňování adrenalinu a zhoršují spánek. Mezi tyto potraviny patří čokoláda, stařené sýry parmazánového typu, uzená masa a uzeniny (jamon, salám, pastrami), dále víno, pivo, sójová omáčka, tofu, tempeh a další.říká Lushnikova.

víno

Alkohol negativně ovlivňuje kvalitu nočního odpočinku – spánek se stává přerušovaným, mělkým a může být doprovázen chrápáním. V důsledku toho se tělo nevzpamatuje, takže se ráno cítíte slabí, bez energie a vitality.

Co není zakázáno

Někdy život nezapadá do měřítek – dieta se ztratí kvůli spěchu v práci nebo kulturních akcích. V takových případech lékaři radí pečlivě sestavit večerní menu, aby nedošlo k poškození vašeho zdraví.

Před spaním byste měli dát přednost bílkovinám, sacharidům ze zeleniny a ovoce. Do večerního jídelníčku můžete zařadit tvaroh, cereálie, protože obsahují tryptofan, aminokyselinu zodpovědnou za tvorbu melatoninu. A přesto je lepší nejíst později než dvě hodiny před spaním, Říká Natalia Gridina.

O důsledcích nadváhy, paradoxech boje proti kouření a očkování proti papilomaviru hovoří Ivan Stilidi, hlavní onkolog MZ.

Podle Olgy Lushnikové nejlepšími potravinami k večeři jsou středně škrobová zelenina (tuřín, ředkvičky, rutabagas) a nízkoškrobová zelenina (zelený hrášek, lilek, brokolice), stejně jako zelenina. Něco lze dusit, péct, dusit a něco konzumovat čerstvé. Kromě zeleniny doporučuje výživová poradkyně potraviny, které jsou považovány za zdroje zdravých tuků. Proto lze do jídelníčku zařadit nerafinované rostlinné oleje (například olivový nebo konopný), dále avokádo, trochu másla nebo sádla. Taková večeře podle Lushnikové nezpůsobí vzestup glukózy a inzulínu.

fazole

Malé množství správných tuků se není třeba bát, protože stimulují produkci hormonu cholecystokininu, který pomáhá k pocitu sytosti.

Ideální variantou večeře může být také v troubě pečená cuketa, červená paprika a rajčata s česnekem a bylinkami, plus salát z čerstvých okurek, rukoly, cherry rajčat, sušených rajčat, avokáda, celeru, petrželky ochucený olivovým olejem.

Slané jídlo večer by mělo být mírné, aby nezpůsobovalo zadržování tekutin v těle a nevyvolávalo ranní otoky. V tomto smyslu je nežádoucí používat jako večeři polotovary a hotové jídlo z restaurací: nejčastěji obsahují hodně soli a zvýrazňovače chuti, říká odborník.

READ
Proč by muži neměli sedět na záchodě po dlouhou dobu

Kdo trpí úzkostnými poruchami a má potíže s usínáním, neměl by se opírat o bílkovinná jídla. Proteiny mohou stimulovat nervový systém takovým způsobem, že to povede k nespavosti.

dívka

Jiná je situace u lidí, kteří vedou aktivní životní styl, hodně cvičí, pracují pozdě a přitom nemají problémy se spánkem. Pro ně jsou proteinová jídla skvělou variantou večeře. Lékař však radí zvolit lehce stravitelné bílkoviny z ryb, mořských plodů a vajec. Toto jídlo můžete kombinovat se zeleninou a bylinkami ochucenými nerafinovanými oleji.

Na rozdíl od večeře k snídani si specialisté nekladou žádné zvláštní nároky. Čas prvního jídla si lidé většinou určují sami, podle svých pocitů. Výživová poradkyně Gridina se však domnívá, že nejlepší je sednout si ke stolu ráno zhruba půl hodiny po probuzení.

V noci byste rozhodně neměli jíst těžká jídla, která ztěžují trávení a nedovolí trávicímu traktu odpočinout a zotavit se. Zvláště pokud chcete zhubnout.

Co je lepší nejíst večer, ptají se dietáři a ti, kteří dietu prostě dodržují. Pokud si rádi zařizujete noční hlídku, vzdejte se alespoň těch produktů, které při konzumaci před spaním rozhodně nepřinesou užitek. Vypsala je odbornice na výživu Natalya Zubareva.

Tučné, uzené, smažené

Tělo bude trávit živočišné bílkoviny celou noc, pokud je večerní svačina příliš pozdě. Foto © Freepik / timolina

Tělo bude trávit živočišné bílkoviny celou noc, pokud je večerní svačina příliš pozdě. Foto © Freepik / timolina

Těžká tučná, smažená a uzená jídla rozpohybují trávicí trakt s novou energií a znesnadňují trávení. V důsledku toho tělo neodpočívá, dochází k vážnému zatížení jater, žaludku, žlučníku. Je třeba mít na paměti, že živočišné bílkoviny se tráví a vstřebávají za dobu až šesti hodin. Pokud si tedy dáte steak v noci, když spíte, tělo bude pracovat na druhou směnu. V důsledku toho se probudíte rozlámaní.

Ovoce a bobule, zejména jako dezert po mase, mohou způsobit koliku a nadýmání. Foto © Freepik / rawpixel.com

Ovoce a bobule, zejména jako dezert po mase, mohou způsobit koliku a nadýmání. Foto © Freepik / rawpixel.com

V žádném případě byste neměli jíst bobule a ovoce na spánek. I ty s nízkým glykemickým indexem nebo ty, které jsou považovány za dietní. Problém je v tom, že mohou způsobit fermentaci ve střevech, což povede k kolikám a nadýmání. A pokud se je rozhodnete jíst jako dezert po mase, jídlo smíchané v žaludku „poskytne“ nepříjemné pocity.

READ
Přirozenost v líčení - trendy a antitrendy

Mnoha hubnoucím lidem se zakysané mléko doporučuje jako výborná večerní svačina, ale bude špatné pro slinivku břišní. Foto © Freepik / nensuria

Mnoha hubnoucím lidem se zakysané mléko doporučuje jako výborná večerní svačina, ale bude špatné pro slinivku břišní. Foto © Freepik / nensuria

Je lepší odmítnout používání zakysaných mléčných výrobků v noci pro všechny, kteří hubnou. Vysoký inzulinový index kyselého mléka signalizuje: slinivka se bude cítit špatně. Vše skončí tím, že bude aktivně produkovat inzulín a to je přímá cesta k inzulínové rezistenci a ukládání tuku. Zvýšená syntéza inzulínu zabraňuje spalování tuků, blokuje se somatotropin – hormon harmonie a růstu, píše Gazeta.Ru.

Je lepší se na noc vzdát buchet, koláčů a čokolády, jinak můžete čelit vážným zdravotním problémům. Foto © Freepik / 8photo

Je lepší se na noc vzdát buchet, koláčů a čokolády, jinak můžete čelit vážným zdravotním problémům. Foto © Freepik / 8photo

Pro nadcházející spánek byste neměli jíst cukr a všechny rychlé sacharidy – oblíbené housky, koláče. Jejich použití zvyšuje syntézu inzulínu, dochází také ke zvýšení hladiny glukózy v krvi. Kdo nedovolí tělu odpočívat kvůli nesprávné noční výživě, udržuje trvale vysokou hladinu glukózy, ohrožuje stěny cév. Ti, kteří rádi po večerech křeččí, určitě čekají přebytečná kila. Nejen, že je to nepříjemné samo o sobě, ale může to také zhoršit jakoukoli patologii a dokonce způsobit vážné zdravotní problémy.

Bezpodmínečné nevýhody alkoholu: alkohol vzrušuje nervový systém a obsahuje obrovské množství cukru. Foto © Freepik / v.ivash

Bezpodmínečné nevýhody alkoholu: alkohol vzrušuje nervový systém a obsahuje obrovské množství cukru. Foto © Freepik / v.ivash

Alkohol vzrušuje nervový systém, ale vůbec ho neuvolňuje. Další jednoznačnou nevýhodou je obrovské množství cukru. Pokud tedy chcete večer na sebe trochu zapomenout a vzdálit se svým starostem, je lepší vypít čaj s heřmánkem nebo mátou a dát si hořčíkovou koupel.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: