Proč se tak koušeš?

Sebeokusování je nepříznivé chování, které je často spojeno s úzkostí nebo stresem. To se může projevit jako fyzické sebepoškozování (např. cukání řas, kousání do rtů a kůže) nebo psychické (např. negativní myšlenky, sebekritika, pochybnosti o sobě).

Důvody tohoto chování mohou být různé. Pro někoho je to způsob, jak se vyrovnat se stresem či úzkostí, pro jiného vyjádření negativních emocí nebo snahu ovládnout situaci. Někteří lidé v sobě hlodají kvůli těžké životní situaci nebo psychickým problémům, jako je deprese nebo úzkostná porucha.

Nežádoucí účinky sebeokusování mohou být fyzické i psychické. Fyzické poškození může zahrnovat bolestivé vředy, infekce a jizvy. Psychologické důsledky mohou zahrnovat zoufalství, pocity bezmoci a deprese.

Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak se tohoto chování zbavit. Dobrá podpora od přátel a rodiny, rady od terapeuta nebo jiných odborníků, cvičení, hluboké dýchání a meditace – to vše vám může pomoci překonat sebežravost a začít zdravý životní styl.

Důvody, proč se kousat

Samoužírání je navyklá činnost, která může mít mnoho příčin. Jedním z nejčastějších faktorů, které mohou vést k sebepožírání, je deprese nebo úzkost. Člověk může pociťovat intenzivní stres kvůli svým problémům a pak se obrátit na kousání prstů nebo nehtů.

Dalším důvodem může být zvyk. Někteří lidé se hádají, protože se to pro ně stalo samozřejmostí. V tomto případě si možná ani neuvědomují, že je to špatné pro jejich zdraví.

U dětí může být samokousání způsobeno uvolněnými zuby nebo svěděním dásní. Dítě se může pokusit kousat si prsty nebo nehty, aby zmírnilo bolest nebo svědění.

Samokousání může být také příznakem některých duševních chorob, jako je tiková porucha nebo autismus. Žvýkání je v tomto případě obecné chování a ne jen zvyk.

Bez ohledu na důvod žvýkání se však jedná o škodlivé jednání, které může způsobit poškození vašeho zdraví. Je důležité pochopit důvody tohoto chování, aby bylo možné najít vhodné řešení, jak se ho zbavit.

Fyzické a emocionální následky

účinky na tělo: Ohryzávání sebe sama může vést k prasklinám, striím, odřeninám a jizvám na kůži. V důsledku neustálého tření může člověk podráždit pokožku a způsobit zánět. To může vést k infekci a dokonce k vředům. Navíc žvýkání sebe sama může poškodit zuby a dásně. Někteří lidé se koušou, dokud nepociťují silnou bolest a krvácení kolem úst a zubů.

READ
Smutné hodnocení: nejvíce pijící ženy podle znamení zvěrokruhu

Emocionální důsledky: Hlodat se může ukazovat na psychické problémy. Může být příznakem úzkosti, deprese, posttraumatické stresové poruchy nebo jiných psychiatrických poruch. Lidé, kteří žvýkají sami sebe, mohou pociťovat intenzivní úzkost, strach, celkovou nespokojenost se životem. Bolest, kterou samoužírání způsobuje, může přinést dočasnou úlevu, ale z dlouhodobého hlediska jen prohlubuje psychické problémy.

Jak zvládnout: Pokud se hádáte, je důležité vyhledat pomoc. Nejlepším řešením je vyhledat profesionálního terapeuta nebo psychiatra, který vám může pomoci pochopit příčiny vašeho chování a naučit se ovládat své emoce. Ke snížení stresu a napětí můžete využít i relaxační techniky, jako je meditace, jóga nebo hluboké dýchání. Je důležité si pamatovat, že sebeokusování může být známkou vážných problémů, a proto je důležité získat pomoc při řešení této formy sebezneužívání.

Psychologické aspekty sebeokusování

Sebekousání je porucha chování, která může mít hluboké psychologické kořeny. Může vzniknout ze stresových a úzkostných situací, pocitů bezmoci a nejistoty a také z minulých traumatických událostí.

Toto chování může být způsob, jak se vyhnout emoční bolesti a zmírnit stres. Sebekousání lze také přičíst nadměrnému perfekcionismu, nízkému sebevědomí a poruchám osobnosti.

Neustálé hlodání do sebe může vést k fyzickému poškození kůže, infekcím a dokonce i dlouhodobému psychickému a fyzickému utrpení. Tento problematický typ chování vyžaduje odbornou pomoc psychoterapeuta a podporu rodiny a přátel.

Jak se ale ukazuje, ne vždy mají pacienti s tímto behaviorálním syndromem poruchy nálad spojené s úzkostnými nebo depresivními poruchami, proto stojí za to si pacienta před stanovením diagnózy ujasnit a vyšetřit.

Je důležité pochopit, že není nic špatného požádat o pomoc při řešení svého chování, abyste mohli začít hledat cesty k uzdravení a dlouhodobému úspěchu.

Jak se přestat kousat: tipy a techniky

1. Určete důvod svého chování. Je důležité pochopit, co způsobuje stres a úzkost. Možná to souvisí s prací, vztahy nebo finančními problémy. Začněte si vést deník, do kterého si budete zapisovat své současné myšlenky a stav mysli, abyste pochopili, co stres způsobuje a jak na vás působí.

2. Odpočiňte si od svých myšlenek. Když máte pocit, že se koušete, zkuste jinou činnost, na kterou je těžké se soustředit. Může to být sport nebo koníčky, čtení knih nebo sledování filmů. Hlavní věc je, že najdete povolání, díky kterému zapomenete na všechno kromě něj.

READ
Vytrvalá manikúra - odborné poradenství

3. Udržujte své tělo v dobré kondici. Správná výživa, dostatečný spánek a pravidelné cvičení mohou pozitivně ovlivnit váš stav a případně snížit pocity úzkosti. Kromě toho vám zdravější životní styl může pomoci zlepšit vaši náladu a snížit riziko negativního chování, jako je sebepoškozování.

4. Požádejte o pomoc. Pokud se problémy stanou příliš vážnými a nezvládáte je sami, neváhejte požádat o pomoc. Obraťte se na odborníka nebo doporučte své blízké, kteří vám pomohou najít toho správného odborníka. Kruh podpory vám může pomoci překonat obtíže a nalézt vnitřní harmonii.

Účinná léčba

Existuje několik způsobů léčby sebeokusování: kognitivně behaviorální terapie, psychoterapie a farmakoterapie. Každá metoda je podrobně popsána a doporučena pro použití odborníky v této oblasti.

  • Kognitivně behaviorální terapie je metoda, která pomáhá lidem změnit jejich myšlení a chování ke snížení úzkosti a zlepšení nálady. Může zahrnovat výuku strategií zvládání stresu, výuku pacienta, jak odstranit špatné návyky a nahradit je dobrými.
  • Psychoterapie je proces komunikace s psychoterapeutem, jehož úkolem je pomoci pacientovi řešit problémy a měnit chování. Protože sebepožírání může být příznakem deprese, úzkosti a dalších duševních poruch, psychoterapie může pomoci tyto stavy léčit.
  • Farmakoterapie Toto je lékařské ošetření. Antidepresiva a další léky používané k léčbě deprese, úzkosti a dalších duševních poruch mohou pomoci při léčbě sebekousání.

Nezapomeňte však, že každá metoda by měla být vybrána individuálně pro každého pacienta s přihlédnutím k jeho stavu a důvodům kousání samotného. Kromě toho by léčba měla být prováděna pouze pod dohledem zkušených odborníků v oblasti psychoterapie a medicíny.

Pomoc od rodiny a profesionálů

Příbuzný: Jedním z nejlepších způsobů, jak pomoci někomu, kdo se kouše, je emocionálně ho podpořit. Buďte milující, trpěliví a chápaví. Pochopte, že tento problém nelze vyřešit ze dne na den a chvíli trvá, než se přestanete kousat. Nesuďte ho, spíše se seznamte s důvody tohoto chování a pomozte mu na tom pracovat.

Odborná pomoc: Pokud je problém se sebeokusováním přetrvávající a způsobuje vážnou úzkost, neváhejte vyhledat pomoc profesionálů. Mohou vám pomoci pochopit důvody tohoto chování a najít způsoby, jak problém vyřešit. Psychoterapie, léky a další možnosti léčby mohou pomoci změnit negativní chování a naučit se, jak se vypořádat se stresem a negativními emocemi, aniž byste se kousali.

READ
Celer uleví od nemocí

Skupinová podpora: Další užitečnou možností je připojit se k podpůrné skupině, kde lidé čelící stejnému problému mohou diskutovat o svých myšlenkách, pocitech a zkušenostech, najít podporu a zúčastnit se obecných cvičení, aby se naučili, jak se vyrovnat s projevy úzkosti a deprese.

Každý má svou vlastní cestu a co platí pro jednoho, nemusí fungovat pro druhého. Buďte trpěliví a otevření, pomáhejte svým blízkým a přátelům hledat řešení a přístupy k řešení jejich problému, ale nezapomeňte, že proces změny může zabrat spoustu času a úsilí.

Otázka-odpověď

Jaké důvody mohou vést k sebeokusování?

Důvodů může být několik a často je obtížné je určit. Ale mezi ty nejčastější mohou patřit deprese, úzkost, perfekcionismus, nízké sebevědomí a sebekritika, silný stres, nespavost, traumata z dětství, nejistota, ale i sociální a ekonomické problémy.

Jak může kousání ovlivnit zdraví člověka?

Okusování sebe sama může způsobit vážnou újmu na zdraví a ovlivnit duševní pochody, způsobit příznaky jako únava, nedostatek spánku, nespavost, stres, úzkost, deprese, zvýšená podrážděnost, záchvaty paniky, kožní onemocnění, poškození zubů a ústních tkání.

Jak se můžete vypořádat se zvykem kousat se?

Zbavit se zvyku sebeobjídání může být obtížné, ale možné. První věc, kterou musíte udělat, je pochopit své důvody a motivy a také vyvinout zdravé alternativy chování, jako je cvičení, meditace, práce na svém zdraví, nalezení nového koníčka, spojení s přáteli nebo odborníky na zdraví a psychologii.

Jak můžete pomoci milované osobě, která se kouše?

Pokud si všimnete takového zvyku u milovaného člověka, musíte k tomuto problému přistupovat s pochopením a podporou. Nabídněte svou pomoc při hledání specialisty, který může pomoci identifikovat příčiny tohoto zvyku a najít zdravé způsoby, jak problém vyřešit. Může to být psycholog, psychiatr, terapeut nebo jiný zdravotník.

Test “PROČ se tak hlodáte?”

Za mnohé z nás můžeme říci toto: nemá zapřisáhlého nepřítele, než je on sám. Klademe si nerealisticky vysoké cíle a pak se trestáme za to, že je nedokážeme dosáhnout. “Nenadávejte mi, budu se nadávat tak, že se vám to nebude zdát dost,” – pravděpodobně také znáte takové myšlenky. Ale tyto myšlenky jsou podle moderní psychologie považovány za indikátor osobní disharmonie. Koneckonců, jste přítel nebo nepřítel? Pojďme zkontrolovat. Vyberte si odpověď, která vám vyhovuje.

READ
Dlouhý spánek je nebezpečný – proč vědci nedoporučují spát více než normálně?

4. Na veřejnosti neradi dáváte najevo svou náladu, i když jste hodně naštvaní nebo naštvaní. Je pro vás velmi důležité „zachovat si tvář“.

6. Pro přátele a známé je velmi těžké splnit vaše vysoké nároky. Často se neshodují.

8. Skrytě se cítíte méněcenní než ostatní lidé. Často myslíte na lidi, o kterých si myslíte, že jsou atraktivnější, úspěšnější a talentovanější než vy.

8 bodů nebo méně. “Motýl”. Jste jako dítě – lehkovážní a bezstarostní. Snažíte se brát věci snáz, protože svět kolem vás je už příliš složitý. Nemáte prakticky žádnou sebekontrolu. Proto není divu, že kontrola nad vámi je prováděna zvenčí. Vedle vás je pravděpodobně rodič, přísný učitel nebo jiný dozorový orgán, který vám momentálně brání, abyste skončili v policejní školce.

9-16 bodů. “Normální”. Tento výsledek je normální. Znáte své nejlepší i nejhorší stránky, ale netrestejte se za své chyby. Stávají se každému. Když totiž člověk nedokáže odpustit sám sobě, kdo by mu pak měl odpustit? Jste v harmonii sami se sebou, jste člověk bez bolestného hledání duše a sebepodceňování. Proto je cesta před vámi otevřená, můžete po ní vesele a sebevědomě kráčet, aniž byste s sebou vláčeli vozík minulých hříchů.

17-24 bodů. “sebekritika”. Tento výsledek je v normálním rozmezí, ale prozrazuje ve vás dospělého, který měl potíže a dokázal na sebe vzít velkou zodpovědnost. Každý den řešíte tolik problémů, že chyby jsou nevyhnutelné. Je však důležité, abyste věděli, jak si odpustit. Zkuste se na svá selhání dívat jako na neocenitelnou osobní zkušenost, která nakonec posílí vaši osobnost. Chyby nejsou vůbec důvodem k tomu, abyste se považovali za méněcenného člověka. Naopak znamenají, že se posouváte vpřed.

25-32 bodů. “perfekcionista”. Perfekcionismus (bolestivá touha být ve všem nejlepší) je v naší době běžným jevem. Média se svou propagandou úspěchu a blaha nám nastavují velmi vysokou laťku. Nelze toho dosáhnout na dva skoky a bez cizí podpory. Televize a lesklé časopisy o tom ale mlčí, což nás nutí bolestně prožívat náš nesoulad s vysokým ideálem, ačkoliv je od samého počátku předem daný. A rodiče často opakují časopisy a navrhují dítěti: musíš být nejlepší, podívej, nedělej ostudu naší rodině. Je pravda, že tato nastavení obvykle pomáhají dosáhnout značných výšek, jak je vidět na vašem příkladu. Zároveň ale nutně dávají vzniknout komplexu perfekcionismu, se kterým se nedá hnout. A pak velký není na rameni.

READ
Silné spiknutí, které má přimět muže, aby se zamiloval do ženy

Podívejte se: téměř všichni praví lidé jen zřídka zakoušejí své hříchy, i když prostě mají z čeho činit pokání. Vždyť bez těžkých rozhodnutí, bez „chodění po hlavách“ a někdy bez milionů lidských obětí se nelze zapsat do dějin. Ale tito lidé nějak vědí, jak přenést vinu ze sebe na druhé, a tím ulehčit svému svědomí. Vědí, jak rychle zapomenout na vlastní porážky a jsou zcela pohlceni pouze svými vítězstvími. A pak už na sebekritiku prakticky nezbývá čas.

33 bodů nebo více. “Samoyed”. Objevují se příznaky nedostatku sebelásky. Neexistuje žádný odpočinek pro vaši duši! Leštíte to neustále, s krátkou přestávkou na spánek. Musela už dosáhnout dokonalosti, ale s tím nebudete nikdy souhlasit. Promiňte, ale zdá se, že jste velmi osamělý člověk. Jste nároční na sebe, což znamená, že jste nároční na své okolí. Lidé nedosahují vašich vysokých standardů, a proto nemáte mnoho přátel. Kdy konečně uvěříte, že jste velmi dobrý, talentovaný a naprosto kompletní člověk? Musíte se vzdát těžkého vozu svých skutečných i domnělých hříchů. Zlehka pokračujte. Považujte to za novou, vážnější fázi sebezdokonalování.

K lekci na programu “POZNEJ SÁM SEBE!” psychologického a pedagogického zaměření, určeno pro 4 roky studia.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: