Proč si lidé nepamatují sny a jak můžete své sny uložit

spát

Během nočního odpočinku se lidé neuvrhnou do zapomnění, mozek nám ukazuje různé sny, při kterých se dá žít celý život. Bohužel po probuzení je mnoho nočních snů zapomenuto. Proč se to děje a jak to opravit?

Proč si lidé nepamatují sny

Důvod, proč si lidé nemohou pamatovat své sny, spočívá ve zvláštnostech mozkové činnosti. Za zapamatování slov jsou zodpovědné dvě oblasti mozku: hippocampus a neokortex. Pokud se tyto oblasti pravidelně a rychle synchronizují, člověk si svůj sen ráno pamatuje.

Vědci také vědí, že sny se objevují pouze během REM spánku. Je tu ale zajímavá vlastnost: právě během této fáze dochází méně často k synchronizaci mezi hippocampusem a neokortexem. Ukazuje se, že mozek sám brání člověku pamatovat si sny. Přesnou příčinu zatím vědci nenašli. Možná se nás tak tělo snaží chránit před zbytečnými informacemi.

Ne všichni lidé mají stejnou aktivitu hipokampu a neokortexu. Lidé se silnější mozkovou funkcí v těchto oblastech si s větší pravděpodobností pamatují své noční sny. Další skupina lidí si sny téměř nikdy nepamatuje – jejich mozkové oblasti jsou méně synchronizované.

Kvalita spánku také ovlivňuje schopnost zapamatovat si noční sny. Pokud člověk spí v blízkosti nebo v hluku, často se budí, pak je rychlá fáze spánku narušena (protože právě v ní jsou lidé náchylnější k vnějším vlivům). I když člověk vidí sny, je nepravděpodobné, že si je ráno zapamatuje.

Hippocampus

Hipokampus je zodpovědný za zapamatování snů

Proč si musíte pamatovat sny

Pamatování snů může být velmi užitečné. Za prvé, noční sny ovlivňují stav člověka po probuzení. Pokud v noci viděl noční můru, pak je nepravděpodobné, že se během dne bude cítit šťastný. A naopak – příjemné sny dávají pozitivní náboj na celý den. Pamatování si snů vám pomůže pochopit, proč během dne zažíváte určité emoce.

Za druhé, v noci mozek zpracovává informace přijaté během dne a mění je ve sny. Noční sny mohou ukázat psychický stav člověka, objasnit, čeho se bojí a co chce, co zaměstnává jeho myšlenky. Analýza snů pomáhá v psychologické praxi a dokonce i v případech, kdy chcete porozumět sami sobě.

READ
Květiny v domě: pověry a znamení

Naštvaný muž

Špatný spánek vám může zničit náladu na celý den.

Jak si pamatovat sny

Dokonce i ti, kteří si normálně sny nepamatují, se mohou trénovat, aby si je pamatovali. V první řadě je třeba myslet na podmínky pro spánek. Spěte ve tmě a tichu, ujistěte se, že vzduch v místnosti je čerstvý. Snažte se dostatečně spát a vstávat bez budíku, protože vás náhle vytrhne ze spánku a zabrání vám, abyste si něco zapamatovali.

Když jdete večer spát, připravte se, abyste si vzpomněli na sen. Když se ráno probudíte, nespěchejte se vstáváním. Lehněte si a vnímejte plynulý přechod mezi spánkem a bděním. Zkuste si v hlavě uchopit kus spánku a zapamatovat si detaily. Po probuzení si sen určitě vyslovte v hlavě nebo to někomu řekněte.

Pokud se bojíte zapomenout na sen, dejte si k posteli sešit a pero. Ihned po probuzení si zapište vše, co máte uloženo v hlavě. Pokud se během noci několikrát probudíte, pak nebuďte líní a dělejte si v tuto chvíli poznámky, protože sny se obvykle lépe pamatují uprostřed noci. Můžete dokonce provádět umělé probuzení, jako je pití velkého množství vody před spaním.

Notebook a pero

Zapište si své sny, abyste si je lépe zapamatovali.

Mnoho lidí si nepamatuje noční sny kvůli tomu, jak funguje mozek. Naštěstí se můžete trénovat, abyste si pamatovali. Není třeba se rozčilovat, pokud to poprvé nevyšlo: trochu praxe a určitě si zapamatujete mnoho svých snů.

Yandex Zen

Přihlaste se k odběru našeho kanálu na Yandex.Zen

Spánkem strávíte třetinu svého života. Ale častěji si nepamatujete žádný ze svých snů. A dokonce i v těch šťastných dnech, kdy se probudíte se vzpomínkou na sen, existuje šance, že za minutu nebo dvě všechno zmizí. Pokud stejně často začnete zapomínat na něco z každodenního života, je to důvod, proč co nejdříve navštívit terapeuta. Ale zapomínání snů je normální. Sakra, proč!?

Noční sny: vědci vysvětlují, proč si nepamatujeme všechny naše sny

Neurovědci z Monash University v australském Melbourne tvrdí, že i ti, kteří tvrdí, že vůbec nesní, jednoduše zapomínají své sny rychleji než ostatní. Výzkumy ukazují, že zapamatovat si sen je možné, jen se musíte probudit ve správnou chvíli. V tuto chvíli je tento mechanismus stále špatně pochopen, ale vědci získali určité znalosti o tom, jak funguje paměť během spánku, což nám umožňuje alespoň částečně vysvětlit naši zvláštní zapomnětlivost.

READ
Nemíchejte: proč by se zlato nemělo nosit se stříbrem

Ne všechny oblasti mozku se vypínají současně. Vědci zjistili, že jedním z posledních, který šel dolů, byl hipokampus, struktura, která je kritická pro přesun informací z krátkodobé paměti do dlouhodobé paměti. Pokud hipokampus usne jako poslední, může se klidně i probudit jako poslední, což je logické. To znamená, že se ráno ocitnete v určitém okně: váš sen je v krátkodobé paměti, ale protože hipokampus stále odpočívá, mozek není schopen informace uložit.

Dívka spí

To vysvětluje, proč se sny neuchovávají v naší paměti, ale to neznamená, že hippocampus je neaktivní po celou noc. Během některých fází spánku hipokampus vysílá informace do kůry mozkové a nepřijímá je. Jednosměrná komunikace umožňuje přesun vzpomínek z hipokampu do mozkové kůry pro dlouhodobé uložení, ale nové informace nejsou registrovány.

Po probuzení může mozku trvat alespoň několik minut, než se plně „nastartuje“. Ve studii z roku 2017 zveřejněné v časopise Frontiers in Human Neuroscience francouzští vědci sledovali spánkové vzorce 36 lidí. Polovina z nich si pamatovala sny téměř každý den, druhá polovina si nepamatovala téměř nic. Vědci zjistili, že první skupina se během noci budila častěji, v průměru to trvalo dvě minuty.

Naše špatná schopnost páchat nové vzpomínky během spánku je také spojena se změnami v hladinách dvou neurotransmiterů, acetylcholinu a norepinefrinu, které jsou zvláště důležité pro ukládání vzpomínek. Když usneme, hladina acetylcholinu a norepinefrinu prudce klesá. Pak se stane něco zvláštního, když vstoupíme do REM fáze spánku, do fáze, ve které se vyskytují naše nejživější sny. V této fázi se acetylcholin vrací na úroveň bdělosti a norepinefrin zůstává nízký.

Muž spí

Vědci naznačují, že tato kombinace neurotransmiterů je příčinou zvýšené zapomnětlivosti během spánku. Zvýšená hladina acetylcholinu uvádí mozkovou kůru do rozrušeného, ​​bdělého stavu a nízké hladiny noradrenalinu snižují naši schopnost zachytit vzpomínky.

Pamatujete si, na co jste dnes ráno mysleli při snídani? V hlavě se nám neustále vaří polévka mnoha myšlenek, ale většinu z nich odmítáme jako nepodstatné informace. Sny, zvláště ty pozitivní, se mohou zdát jako zbytečné myšlenky a mozek je vnímá jako smetí. Živější, emocionální a sekvenční sny, zejména noční můry, se mnohem lépe pamatují: způsobují větší vzrušení a jejich lineární vyprávění usnadňuje jejich uchování.

READ
Pupa Retro Illusion – návrat do 70. let: popis kolekce a módní tipy

Vědci z katedry psychiatrie na Harvard Medical School našli několik triků, jak si uchovat vzpomínku na sen. Za prvé, můžete pít vodu před spaním. To vás přiměje v noci se probudit a rozpálit hippocampus. Je pravda, že takový trik ovlivní kvalitu vašeho spánku: časté probouzení brání tělu efektivně restartovat všechny systémy. Za druhé, lékaři zjistili, že opakované připomenutí si před spaním, že si sen chcete zapamatovat, může skutečně pomoci. Když se probudíte, snažte se uchovat informace o snu co nejdéle: mějte oči zavřené, zůstaňte v klidu a přehrávejte si sny, dokud je váš hipokampus nestihne a správně si všechny informace neuloží.

>>Pokud hipokampus usne jako poslední, může se klidně i probudit jako poslední, což je logické. Odkud tato “logika” pochází? Pokud usne později (a normálně neusne, prochází informacemi v několika spánkových cyklech), pak by se měl probudit jako první, protože je tak imunní vůči obecné inhibici. Jako obvykle autor článku o tomto zdroji velmi lže, samozřejmě z neznalosti. Pokud jde o zapomenutí snu, stojí za to se zamyslet nad tím, že jakákoliv vzpomínka je v jejím kontextu a to, co se stalo během spánku, je v bdělém stavu prostě nedostupné. Můžete zkusit na něco myslet se zavřenýma očima, uvolněni v předspánkovém stavu, pak otevřít oči a myšlenka bude zapomenuta, nebude snadné si ji zapamatovat. Stejný mechanismus „zapomínání“, co bylo právě ve vaší hlavě a najednou jste rozptýleni a bolestivě se snažíte vzpomenout si.

Online publikace TechInsider
Zakladatel Fashion Press LLC: 119435, Moskva, Bolshoy Savvinsky per., 12, budova 6, patro 3, místnost II;
Adresa redakce: 119435, Moskva, Bolshoi Savvinsky lane, 12, budova 6, patro 3, místnost II;
Šéfredaktor: Vasilenok Nikita Alexandrovič
Redakční e-mailová adresa: info@techinsider.ru
Telefonní číslo redakce: +7 (495) 252-09-99
Označení informačních produktů: 16+
Online publikace je registrována Federální službou pro dohled nad komunikacemi, informačními technologiemi a hromadnými sdělovacími prostředky, registrační číslo a datum rozhodnutí o registraci: řada EL č. FS 77 – 84123 ze dne 09. listopadu 2022.

© 2007 — 2023 Fashion Press LLC
Při zveřejňování materiálů na Stránkách uděluje Uživatel společnosti Fashion Press LLC bezplatně nevýhradní práva k používání, reprodukování, distribuci, vytváření odvozených děl, jakož i k předvádění materiálů a jejich uvádění na veřejnost.

READ
Co dělat a co nedělat před spaním
Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: