Sladkosti jsou zdraví nebezpečné

O nebezpečí sladkostí slýcháme neustále: nejprve od rodičů, kteří v dětství nedají dopustit na dostatek sladkostí nebo čokolády, pak od lékařů či výživových poradců – varují před negativním vlivem cukru na metabolismus. Ale přesto je sladké vždy spojeno s dovolenou nebo povzbuzením, zlepšuje náladu a dokonce i výkon. Co je tedy ze sladkostí více – užitek nebo škoda?

Výhody sladkostí

Sladké produkty jsou tzv. „rychlé“ sacharidy, které se při trávení vysokou rychlostí štěpí a okamžitě dávají efekt nasycení. Vzhledem k vysokému obsahu kalorií ve sladkostech je nepravděpodobné, že budete schopni vydat všechnu přijatou energii, takže přemíra sladkostí může způsobit obezitu.

Glukóza produkovaná rozkladem sacharidů je však jedinou potravou pro mozkové buňky. Proto pro lidi, kteří vykonávají intenzivní duševní práci, je konzumace sladkostí velmi užitečná. Ne nadarmo se mnoha studentům a školákům doporučuje jíst čokoládu před zkouškou.

V mnoha cukrářských výrobcích, zejména přírodních, je spousta užitečných látek a mikroelementů. Proto mohou být ve stravě přítomny v malém množství.

Nebezpečí příliš velkého množství cukru

Cukr kromě toho, že škodí postavě, přispívá i ke vzniku kazu a ve velkém množství zvyšuje zátěž slinivky břišní a může vést ke vzniku cukrovky.

Sladká jídla mohou také negativně ovlivnit kardiovaskulární systém. Pravidelná konzumace cukru ve velkém množství vede k ukládání cholesterolu v cévách a poškozování cévní stěny.

Navíc je dokázáno, že sladkosti jsou návykové, a pokud je náhle přestanete jíst, můžete zaznamenat depresivní náladu, únavu a letargii.

A co mlsouni, kteří si nemohou odepřít požitek z pojídání cukrovinek? A znamená to, že lidé, kterým je cukr obecně kontraindikován, by neměli konzumovat žádné sladké výrobky?

Mezi celou řadou sladkostí lze vyčlenit ty užitečné a ty, které jsou naopak nejškodlivější. Konzumace zdravých sladkostí s mírou není zdraví nebezpečná.

Zdravé sladkosti.

  1. Vložit. Připravuje se na bázi ovocných nebo bobulových protlaků, obsahuje tedy rostlinné pektiny. Tyto látky příznivě působí na trávicí systém.
  2. Obr. Tato sladkost je podobná marshmallow, ale není šlehaná, ale svařená do husté konzistence a je vyrobena z přírodního ovoce a bobulí.
  3. Miláček. Je mnohem zdravější než cukr a dokáže ho v mnoha situacích nahradit a používá se také při léčbě mnoha nemocí. Med lze přidat do čaje nebo kombinovat s ovocem.
  4. Čokoláda a sladkosti bez cukru. Pokud si tyto cukrářské výrobky chcete opravdu dopřát, pak je tyčinka nebo bonbón s náhražkou cukru skvělou variantou. Takové sladkosti se vyrábějí na bázi maltidexu nebo fruktózy.
  5. Černá hořká čokoláda. Obsah cukru v takové dlaždici je minimální a všechny prospěšné vlastnosti čokolády jsou zachovány. Kakao obsahuje pro tělo potřebné železo a hořčík, navíc je tento produkt zodpovědný za produkci „radostného“ hormonu – endorfinu.
  6. Marmeláda. Přírodní marmelády obsahují rostlinnou vlákninu a jsou vyrobeny ze zdravých ovocných nebo bobulovitých surovin.
  7. Halva. Jeho přínos spočívá ve velkém množství vitamínů a mikroprvků, které se nacházejí v obilovinách a ořeších.
  8. Cereální tyčinky. Tato pochoutka kombinuje výhody obilovin a ovoce, je skvělá na svačinu a neškodí postavě.
READ
Slovanská mýtická stvoření: krásná a děsivá

Škodlivé sladkosti

  • Dorty a pečivo. Kromě velkého množství cukru, se kterým se sušenka i vrstvy připravují, se při výrobě krémů používá také máslo nebo margarín. Přítomnost trans-tuků v nich tělu rozhodně škodí.
  • Lízátka. Klasické karamelové bonbóny neobsahují téměř nic jiného než cukr a pro přidání chuti a vůně lze použít umělé přísady.
  • Cookie. Vzhledem k vysokému obsahu cukru a tuku se nedoporučuje používat neustále.
  • Butterscotch a gummies. Tyto sladkosti způsobují největší poškození zubů a přispívají ke vzniku kazu.
  • Tabulky čokolády. Při malých velikostech mají velmi vysoký obsah kalorií – díky obsahu cukru, čokolády, nugátu, ořechů a dalších přísad.

Aby vám pojídání sladkých výrobků přinášelo jen potěšení a nevedlo ke zdravotním problémům, měli byste si vybírat kvalitní cukrářské výrobky a nenechat se unést jejich nadměrnou konzumací. Nyní je snadné získat různé lahodné sladkosti, které můžete jíst ve prospěch těla.

Odbornice na výživu, kandidátka lékařských věd Ludmila Zotová nazvala nejškodlivější sladkosti „Argumenty a fakta“.

Vrcholem seznamu byly smažené sladkosti jako koblihy, chak-chak a dříví. Je to dáno vysokým množstvím jednoduchých cukrů. Takto připravené dezerty obsahují i ​​trans-tuky. Poté následují dezerty z kynutého těsta a na třetím místě jsou čokoládové tyčinky a dorty se smetanou.

Zotová jmenovala hlavní pravidlo, které pomůže určit nejnebezpečnější pamlsky pro zdraví. Podle jejího názoru platí, že čím složitější je složení sladkého výrobku, tím je pro tělo škodlivější. Pro člověka z hlediska mikrobiologie nebezpečné, nutriční specialistka označila všechny proteinové a mléčné dezerty. Používají syrové bílky, které nemusí být úplně upečené.

Lékař také jmenoval nejbezpečnější dezerty, mezi nimi marmeládu, marshmallows a marshmallows. Jedinou podmínkou je, že musí být připraveny na přírodním agaru a ne na syntetických náhražkách. Bez obav můžete jíst přírodní hořkou čokoládu, džem a med. Výživová poradkyně dospěla k závěru, že člověk by si měl vybírat „monosladkosti“, a ne dezerty s mnoha přísadami.

Začátkem listopadu vědci pojmenovali další nebezpečí sladkostí pro tělo. Pokud během krátké doby sníte velké množství cukru, můžete dostat zánětlivé onemocnění střev. Tento závěr učinili vědci po experimentu na myších.

Pokud milujete sladké, pak pamatujte, že ne všechny sladkosti jsou tak škodlivé, jak by se mohlo zdát. Ale ty, které mají významný dopad na vaše zuby a postavu, lze zcela nahradit neméně chutnými analogy.

READ
Věčná žízeň: 8 důvodů, proč máte neustále žízeň

Nejškodlivější sladkosti

Takže seznam nejškodlivějších sladkostí:

Sladkosti, karamelky, gumičky. Všichni jsou zabijáci vašich zubů. Postavě samozřejmě neškodí málo, ale co se kazů týče, při použití viskózních bonbónů to máte zaručené. Lepí se na těžko dostupná místa v zubech a stávají se ideální živnou půdou pro bakterie.

Nejškodlivější sladkosti

Sušenky a dorty. To platí zejména pro pečivo ze supermarketu, které se prodává v těsně uzavřených obalech. Buďte si jisti – v zájmu úspory peněz byly připraveny s přidáním margarínu a dalších škodlivých přísad.

Nejškodlivější sladkosti

Tabulky čokolády. Navzdory skutečnosti, že tabulka čokolády váží více než tabulka, poškození z druhé je ve skutečnosti mnohem významnější. Jde o to, že v tabulce je minimum čokolády, ale maximum karamelu, nugátu a dalších plniv, které vaší postavě a zubům udělají zdrcující ránu.

Nejškodlivější sladkosti

Sušené ovoce. Předpokládá se, že jelikož se jedná o ovoce, nejsou vůbec škodlivé. Ve skutečnosti obsahují mnohem více cukru než jakákoli čokoládová tyčinka.

Nejškodlivější sladkosti

Co je může nahradit:

Lízátka bez cukru. Tyto bonbóny jsou také sladké a chutné, ale na úkor jiných plniv, které jsou mnohem zdravější než cukr. Proto jsou takové pastilky pro vaše zuby a postavu nejužitečnější. V obchodě je snadno najdete: stačí si vybrat sladkosti s nápisem – Bez cukru.

Guma. Samozřejmě bez cukru. Měli byste ho však také žvýkat velmi opatrně: ne více než balení denně a ne více než 7 minut na polštář. Jinak dostanete vřed nebo gastritidu.

Deska tmavé čokolády. Hořká čokoláda zpravidla obsahuje mnohem méně tuku než mléčná. Navíc je to nejlepší prevence srdečních chorob.

banány. Je to jedno z nejvíce uspokojujících a sladkých plodů. Dokážou vás zbavit pocitu hladu, stejně jako uhasit žízeň po sladkém. Pamatujte však, že pokud vás pálí žáha, banány budete muset vyhodit.

Ovocné tyčinky. Dají se sehnat v každé lékárně ve velkém množství. Obsahují minimální procento kalorií a jsou vyrobeny ze skutečného ovoce a medu.

Malé čokolády. Souhlasíte, mnoho známých čokolád bylo již dlouho vydáváno v malém formátu. Jsou tedy pro postavu mnohem méně nebezpečné. Ano, a je pro vás snazší sníst malý bonbón, než nechat půl celé tyčinky na zítra.

Může způsobit předčasný porod (jižní Kalifornie), „zasadit“ slinivku (Harvard), vést k problémům s pamětí (Alabama) a WHO vyzvala k co největšímu omezení příjmu cukru. Jaké další zdravotní problémy čekají mlsouna?

READ
Jak se konají soutěže o nejdelší spánek: rekordy a mistrovství

Náš odborník – psychoterapeut, autor patentované metody pro korekci stravovacího chování a hubnutí, člen Institutu funkční medicíny (IFM, USA), kandidát lékařských věd Michail Gavrilov.

Kolik lžic cukru lze dát do čaje bez újmy na zdraví? Odpověď na tuto otázku je jednoduchá – žádná. Rafinovaný cukr je ve všech ohledech škodlivý produkt, který by měl být v ideálním případě zcela opuštěn.

Přestože na internetu existují informace, že 5-6 lžiček cukru denně je považováno za bezpečné množství, lékaři taková doporučení nepodporují. Z vědeckého hlediska můžeme mluvit pouze o bezpečné míře konzumace jednoduchých sacharidů. Sacharidy obecně by měly tvořit asi 60 % denního příjmu kalorií. Z tohoto množství mohou 20 % tvořit jednoduché sacharidy – to jsou cukry nacházející se v ovoci, škrobové zelenině, mléčných výrobcích, obilovinách. Pokud množství sacharidů převedete na gramy, pak se v závislosti na věku, životním stylu, pohlaví doporučuje konzumovat od 200 do 330 g sacharidů denně. Z toho 50 g může být jednoduchých, ale to nemluvíme o tom, že můžete sníst dvě polévkové lžíce rafinovaného cukru denně.

Zlozvyk

Pokud ale cukr tělu nepřináší žádný užitek, proč pak tolik z nás neustále tíhne ke sladkému? Jde o to, že cukr je návykový. Navíc nezdravá závislost na sladkém vzniká 8x rychleji než závislost na kokainu.

Když jíme potraviny, které obsahují hodně cukru, nervové buňky chuťového aparátu, vnímající sladkost, dávají signál k produkci opioidů, včetně endorfinů, chemických sloučenin produkovaných v mozku a přinášejících potěšení. Tyto látky navíc dočasně snižují bolest a stres. Prožívání takových příjemných pocitů někdy vede k tomu, že člověk začne pociťovat neodolatelnou chuť na sladké.

A výrobci potravin dobře vědí, že sladkosti jsou návykové, a tak přidávají cukr téměř do všech potravin, které procházejí průmyslovým zpracováním – mléčné výrobky, müsli, omáčky, cukrovinky, džusy a další. Na nutriční konferenci v San Franciscu v roce 2015 bylo uvedeno, že dnes je průmyslově zpracováno více než 60 80 různých produktů a XNUMX % z nich má přidaný cukr.

Klikni pro zvětšení

Co je nebezpečné overkill

Cukr dokáže tělo doslova zničit zevnitř. Zde není zdaleka úplný seznam zdravotních problémů, které mohou vést k nadměrné vášni pro sladké.

Cukrovka. Konzumace cukru způsobuje rychlé zvýšení glukózy v krvi, stimuluje uvolňování velkého množství inzulínu. Pokud k takovýmto skokům dochází dostatečně často, pak vzniká inzulínová rezistence – buňky ztrácejí citlivost na inzulín, což může později vést k rozvoji diabetes mellitus 2. typu.

READ
Smutné hodnocení: nejnudnější muži podle znamení zvěrokruhu

Ateroskleróza. Podle posledních studií je to právě láska ke sladkým jídlům, která zvyšuje riziko aterosklerózy. Vlivem glukózy se stěny cév zanítí a začnou kolabovat, na zanícená místa se přichytí molekuly lipoproteinů s nízkou hustotou (tzv. špatný cholesterol) a v tomto místě se začne tvořit cévní plát. Nejprve se lumen cévy jednoduše zúží a poté může být zcela zablokován.

Zánětlivé procesy. Cukr vyvolává záněty nejen cév, ale téměř všech tkání v našem těle. Mohou to být nervové buňky, kosti a sliznice vystýlající dutiny různých orgánů. Zneužívání cukru zvyšuje riziko vzniku jakýchkoli onemocnění s koncovkou “itis”, což naznačuje jejich zánětlivou povahu.

neplodnost. Nadbytek cukrů v potravě může způsobit rozvoj polycystických vaječníků (toto onemocnění je spojeno s poruchou citlivosti buněk na inzulín) a způsobit funkční neplodnost v důsledku poruchy hormonálního systému. Takže ženy, které zneužívají cukr, mohou získat mužské rysy díky zvýšené produkci testosteronu, zatímco muži naopak zženštili díky zvýšené produkci estrogenu.

Oslabená imunita. Nadbytek cukru v jídelníčku spouští autoimunitní procesy a oslabuje obranný systém těla proti virům a bakteriím.

Zničení vnitřních orgánů. Pravidelné silné zvyšování hladiny glukózy v krvi vede k tomu, že glukóza reaguje s bílkovinami, které se podílejí na tvorbě všech hormonů, enzymů, tvoří základ stěn cév, epitelu a buněčných membrán. V důsledku této interakce se protein oxiduje – „zcukruje“. Tento proces se nazývá glykace. V důsledku toho dochází k postupné destrukci tkáně orgánu, k porušení jeho funkce.

Předčasné stárnutí. Oxidace dermálních kolagenových proteinů v důsledku nadměrného příjmu cukru je hlavním faktorem stárnutí. Milovníci sladkých vrásek se proto objevují dříve než jejich vrstevníci, kterým je cukr lhostejný.

Poruchy trávení a plísňová onemocnění. Hojnost sladkostí často narušuje střevní mikroflóru. To je způsobeno skutečností, že hlavní potravou pro podmíněně patogenní mikroorganismy je cukr. To je důvod, proč se sladkosti často setkávají s porušením střevní mikroflóry. A ženy – s porušením mikroflóry vagíny, což může vést k rozvoji drozdů.

Cukr může být podle belgických vědců příčinou zhoubných nádorů. Rakovinové buňky se množí velmi rychlou glykolýzou (tak se nazývá proces štěpení glukózy bez účasti kyslíku). Jeho rychlost v nádorových buňkách může být dvěstěkrát vyšší než v normálních tkáních. Vedlejší produkt hyper-rychlé glykolýzy, fruktóza 1,6-bisfosfát, je schopen aktivovat specifické proteiny, které způsobují ještě zhoubnější nádorové bujení. Podle studie mezinárodní skupiny vědců může nadměrná konzumace cukru způsobit rakovinu konečníku, prsu a močového měchýře.

READ
DiCaprio našel novou vášeň

Mozek nepotřebuje cukr!

Každý ví, že glukóza je hlavním palivem pro mozek. Asi 100 g této látky denně spotřebuje mozek člověka vážícího 70 kg. Asi 20–25 % denního kalorického příjmu je vynaloženo na mozkovou činnost při intenzivní duševní práci. K udržení životních funkcí, přenosu signálů a reprodukci elementárních operací potřebuje mozek asi 400–500 kcal. A se zvýšenou duševní aktivitou se tato čísla někdy zvětší dvakrát. Nejvíce kalorií utratíte, pokud člověka nutíte řešit neobvyklé úkoly.

Intelekt můžeme nakrmit pouze získáváním glukózy přímo z krve. A tam se může dostat dvěma způsoby – potravou a ze strategických zásob těla. Glukózu si tělo dokáže vyrobit i z aminokyselin. Pojďme se na to blíže podívat.

Glukóza z jídla. Pokud jste snědli těžké jídlo a měli ve stravě komplexní sacharidy (obiloviny, neškrobová zelenina, luštěniny), glukóza se do vaší krve dostane do 2-3 hodin.

Glukóza ze zásob. V těle se ukládá jako glykogen v játrech a svalech. Navíc jsou to rezervy jater, které jsou určeny pro práci mozku, svaly hromadí zásoby pro sebe. Inzulín inhibuje rozklad glykogenu – jeho rozklad začíná až po poklesu glukózy v krvi a poklesu syntézy inzulínu. Stres naopak přispívá ke spalování těchto zásob.

Glukóza z aminokyselin. Tělo k tomu může využít bílkoviny z potravy, v krajním případě bílkoviny ze svalů. Takto je možné syntetizovat asi 400 g glukózy denně. Je však důležité pochopit, že pokud nebudete jíst sacharidy vůbec, tento proces se zapne 10 hodin po konzumaci bílkovinných potravin a nabere na síle do konce druhého dne.

Proto, i když budete v období vysoké intelektuální aktivity dodržovat nízkosacharidovou dietu, mozek bude dostávat palivo v hojnosti. Využity budou jak zásoby glykogenu, tak syntéza glukózy z aminokyselin. Výjimkou jsou pouze případy, kdy hodně pracujete hlavou a přitom ještě cvičíte v posilovně do úmoru. Co to říká? Jedině, že člověk nepotřebuje k dávce sacharidů naměřené v racionální stravě další sladkosti!

Klikni pro zvětšení

Přírodní neznamená zdravý

Zatímco mnoho lidí si dává pozor na rafinovaný cukr, fruktóza se zdá být zcela neškodná. Nicméně není.

Fruktóza se týká jednoduchých sacharidů, ale svým působením se liší od sacharózy. Fruktóza nestimuluje uvolňování inzulínu, ale kalorií je srovnatelná s cukrem. Toto sladidlo přispívá ke vzniku nadbytečných kilogramů ještě více než sacharóza, protože přebytečná fruktóza se posílá rovnou do tukových zásob.

Zneužívání fruktózy navíc mění metabolismus lipidů tak, že se v těle začíná ve větší míře ukládat viscerální tuk. Obklopuje vnitřní orgány včetně srdce a narušuje jejich funkce.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: